Strategisk inköpare/Upphandlingsjurist/Entreprenadupphandlare

Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen / Inköpar- och marknadsjobb / Enköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Enköping, Knivsta, Håbo, Strängnäs, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen i Enköping

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Vi söker drivna och självgående personer som har sinne för att göra bra affärer och vill bidra till kommunens utveckling inom inköpsområdet.

Vi behöver nu rekrytera två medarbetare där den ena tjänsten har en inriktning som upphandlingsjurist och den andra tjänsten har en inriktning mot entreprenadupphandling/teknisk förvaltning alternativt välfärdsupphandlingar.

Inköpsavdelningen är en centralt placerad avdelning som tillsammans driver och utvecklar inköpsverksamheten med målet att göra goda affärer. Vårt uppdrag är att strategiskt hantera den sammanlagda inköpsvolymen, genomföra upphandlingar och ansvarar för att utveckla inköpsprocessen.

Inköpsavdelningen är inne i en spännande utvecklingsfas och vi består av en inköpschef, strategiska inköpare, upphandlings- och inköpsassistenter, inköpscontroller samt e-handelssamordnare, totalt 12 personer. Vi hör till Kommunledningsledningsförvaltningen och inköpschefen ingår i förvaltningens ledningsgrupp.


Publiceringsdatum
2020-07-03

Arbetsuppgifter
Som strategisk inköpare har du ansvar för att självständigt leda och genomföra upphandlingar inom olika varu- och tjänsteområden eller byggentreprenader med skiftande komplexitet. Du arbetar med flera upphandlingar parallellt, med eget projektledaransvar, men samtidigt i nära samarbete med verksamheten. Enköpings kommun har många spännande upphandlingsprojekt på gång där du blir en viktig del.

Du kommer få ett ansvar som kontaktperson mot en specifik förvaltning och framöver även ett kategoriansvar när vi implementerat det arbetssättet.

I arbetsuppgifterna ingår också att agera rådgivare till interna beställare, utbilda i upphandlingsregler, viss avtalsuppföljning samt aktivt medverka i att utveckla inköpsprocessen och hålla sig uppdaterad om upphandlingslagstiftning och omvärldsbevakning inom området.

För tjänsten som upphandlingsjurist kommer du förutom ovanstående även arbeta med att kvalitetssäkra att våra upphandlingar hanteras juridiskt korrekt och bistå med intern rådgivning och juridiskt stöd i upphandlingsrelaterade frågor. Du kommer även handlägga ärenden om överprövning av upphandlingar tillsammans med ansvarig strategisk inköpare.

Hos oss kommer du att tillhöra en grupp med stort engagemang och drivkraft. Vi är ett gäng som vill kunna bolla saker med varandra, ge varandra hjälp och be om råd. Vi drivs av ett starkt affärstänk och strävar hela tiden efter att utvecklas och våga prova nya idéer.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning på högskole-/universitetsnivå eller yrkeshögskola inom upphandling, ekonomi, juridik eller annan likvärdig utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har mycket goda kunskaper avseende LOU. Du har praktisk erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar. Vi tror att du är intresserad av samhällsfrågor och tycker det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation.

För tjänsten som upphandlingsjurist behöver du ha juristexamen eller annan motsvarande utbildning med inriktning mot upphandlingsrätt eller kommersiell avtalsrätt samt ha praktisk erfarenhet av överprövningsprocesser.

För den andra tjänsten är det behöver du ha erfarenhet av entreprenadupphandlingar och kunskap om AMA:s referensverk och de Allmänna bestämmelserna inom byggnads, anläggnings- och installationsentreprenader liksom inom tekniska konsultuppdrag alternativt att du har god erfarenhet av välfärdsupphandlingar.

Du har god förmåga att använda IT-stöd för upphandlingsprocessen samt Office-paketet. Vi använder Vima TendSign som upphandlingsverktyg.

För att lyckas i rollen som strategisk inköpare behöver du vara initiativrik och ansvarstagande samt ha ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du är noggrann och har en god analytisk förmåga och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, så du behöver vara en stabil person med god pedagogisk förmåga och en mycket god samarbetsförmåga. Du har lätt för att uttrycka dig korrekt i både tal och skrift och är lyhörd för verksamhetens behov.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om det här låter som en beskrivning av dig hoppas vi att vi har väckt ditt intresse för oss.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2020-09-01 Eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C40339".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Enköpings kommun (org.nr 212000-0282)

Arbetsplats
Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Jobbnummer
5287379

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen: