Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2025-12-23


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vill du arbeta på en myndighet med uppdraget att verka för sunda offentliga affärer och en hållbar framtid tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor? Vi behöver nu förstärka vår inköpsfunktion då myndigheten kommer att växa. Här söker vi en erfaren strategisk inköpare som kan bidra i såväl vår löpande inköpsverksamhet som i vårt utvecklingsarbete.

Arbetsuppgifter
I rollen som strategisk inköpare kommer du att, tillsammans med våra övriga strategiska inköpare, arbeta med att driva och vidareutveckla vår interna inköpsfunktion. Du kommer att genomföra olika typer av inköp/upphandlingar och ansvaraför myndighetens interna styrdokument inom inköpsområdet. Du kommer också att, tillsammans med beställare från verksamheten, arbeta i och ansvara för hela inköpsprocessen från behovsanalys (inklusive att ta fram upphandlingsplaner) till avtalsuppföljning.

Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat att:

• Planera, genomföra och följa upp upphandlingar.
• Genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop från ramavtal.
• Stödja verksamheten i avtalsuppföljning.
• Arbeta i vårt e-handelssystem (Proceedo).
• Arbeta med att utveckla och förvalta styrdokument och metoder för myndighetens inköpsarbete.
• Utbilda kollegor och chefer i myndighetens inköpsprocess och inköpsarbete.

Vi arbetar med en digital inköpsprocess i e-handelssystemet Visma Proceedo. Verksamheten genomför avrop från avtal och anmäler sina behov i systemet. Som utgångspunkt genomförs alla inköp i myndighetens e-handelssystem.

Som strategisk inköpare tillhör du Avdelningen för verksamhetsstöd som ansvarar för ekonomi, verksjuridik och dataskydd, arkiv och registratur samt inköp och HR.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

• Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi, samhällsvetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst två års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandling av varor och tjänster enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Meriterande

• Erfarenhet av arbete med spendanalys och/eller kategoristyrning.
• Erfarenhet av att leda projekt.
• Erfarenhet av att arbeta i inköpssystemet Proceedo.
• Erfarenhet av att arbeta i ett upphandlingsverktyg, till exempel TendSign.

Om dig
Vi söker dig som är ansvarstagande, självgående och som vill vara med och bidra till det gemensamma resultatet. Du arbetar noggrant och prestigelöst samtidigt som du har ett lösningsorienterat förhållningssätt och förstår vikten av att arbeta med ständiga förbättringar.

Du trivs med att arbeta i inköpsprocessens alla delar och har ett strukturerat och proaktivt arbetssätt. Du förstår värdet av att arbeta tillsammans med andra men har också god förmåga att driva ditt arbete självständigt. I din roll kommer du att ha såväl interna som externa kontakter, vilket gör att det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och är lyhörd.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om oss

Upphandlingsmyndigheten verkar för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och om oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Solna. Om verksamheten tillåter har du möjlighet att i samråd med din chef arbeta viss del på distans.

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Ansökan
Tycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av CV samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 12 januari 2025.

För mer information är du välkommen att kontakta:
Ahmad Mari, tf. avdelningschef Verksamhetsstöd, 08-586 217 08
Henrik Grönberg, Saco-S 08-586 317 16
Anna Larka, ST 08-586 217 38

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)

Jobbnummer
9663283


Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: