Strategisk Inköpare till Svenska Kraftnät!

Devotum AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Devotum AB i Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Norrtälje, Uppsala eller i hela Sverige

Svenska kraftnät söker just nu en strategisk inköpare. Uppdraget är beräknat att starta 03-03-2024 och pågå till och med 28-02-2025 och omfattningen är uppskattad till 50-100% under hela uppdragsperioden.

Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har ca 1100 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, men vi har även kontor i Sundsvall, Sollefteå, Luleå och Göteborg.

Om uppdraget
Då Svenska kraftnät är inne i en tillväxtresa så är det viktigt att ha förståelse för en föränderlig verksamhet samt gilla utmaningar där svaren inte alltid är givna. Som medarbetare/konsult förväntas det att hen är flexibel och lyhörd för att kunna genomför sitt uppdrag. Uppdraget kräver god kompetens och förståelse för kommunikation och relationsbyggande då inköpsrollen innebär kontaktytor inom hela verksamheten och med leverantörer.

Uppdraget kommer utföras inom kategori Konsulter inom, i huvudsak, ett visst projekt för beställare inom division IT. Konsulten arbetar närmast sin projektgrupp, men har även stöd hos sina inköpskollegor.

Konsulten kommer driva hela upphandlingsprocessen där behovsanalys och upphandlingsstrategi är framtagen och hens steg blir nu att verkställa upphandlingen utifrån detta. Konsulten behöver ta fram och annonsera förfrågningsunderlag och utvärderingsmodell, stötta verksamheten i utvärderingen samt anbudsgenomgångar, förhandlingar och till slut få till tilldelning och avtal. Det kan även bli aktuellt att vara med vid implementering av leverantör. Arbetet präglas av tät dialog med beställaren, samt flertalet interna och externa kontaktytor där det är A och O att följa en redan bestämd tidsplan då skarp deadline finns. Så flexibilitet i start av uppdrag finns inte.

Liknande arbetsuppgifter kan även förekomma för andra kategorier, områden eller projekt inom Inköpsavdelningen.

Som strategisk inköpare kan man också komma att vara delaktig i att kontinuerligt förbättra och genomföra avrops-/ inköpsprocessen i tätt samarbete med sina medarbetare och beställare. Konsulten kan också komma att vara delaktig i verksamhetsutveckling, strategiarbete och generella inköpsaktiviteter.

Om dig

Obligatoriska krav
Svenska kraftnät kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat)

• Relevant högskole-/universitet-/YH-utbildning för tjänsten (inköp, ekonomi, juridik, personalvetare) eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt, som beställaren på Svenska kraftnät bedömer likvärdig.

• Minst 5 års självständigt arbete inom offentlig upphandling under LOU eller LUF genom tidigare arbete som inköpare inom de senaste 8 åren.

• Drivit, projektlett och genomfört minst 3 st större projekt/upphandlingar och med flertalet interna kontakter och beställare under de senaste 5 åren.

• Drivit och genomfört minst 2 ramavtalsupphandlingar för konsultbehov inom offentlig verksamhet.

• Drivit och projektlett en internationell upphandling under senaste 5 åren.

• Minst 3 års erfarenhet av upphandling för säkerhetsskyddad verksamhet.

• God kunskap i Word och Excel.

• Flytande svenska och engelska i tal och skrift.

Mervärdeskrav


Erfarenhet att upphandla/ avropa IT-konsulter.

Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju.

• Bra på att etablera relationer och samarbeta med många olika kontaktytor och har lätt för att skapa förtroende

• Trivas med en dynamisk och komplex verksamhet

• Utåtriktad, tydlig och pedagogisk i sin kommunikation

• Flexibel och lyhörd

• Arbetar självständigt, är mål- och resultatorienterad och tar egna initiativ

• Skapa och bibehålla struktur i sitt arbetssätt

Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten).

Publiceringsdatum
2024-01-18

Övrig information
Start: 03-03-2024
Slut: 28-02-2025 med möjlighet till förlängning
Omfattning: 50-100%
Placering: Stockholm

Så ansöker du
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV och svarar på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen.

Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Sanna Jurén på 0728978265.

Välkommen med din ansökan!

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Devotum AB (org.nr 556685-9293), http://www.devotum.se

Arbetsplats
Devotum

Kontakt
Sanna Jurén
sanna.juren@devotum.se

Jobbnummer
8401561

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Devotum AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Devotum AB: