Strategisk inköpare till Ekonomienheten i antingen Härnösand eller Örebro

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten / Inköpar- och marknadsjobb / Härnösand
2025-03-05


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten i Härnösand, Örebro eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndighetens strategiska och taktiska inköpare finns vid Ekonomienheten. Under året ansluter de operativa inköparna genom en omorganisation till enheten.

Publiceringsdatum
2025-03-05

Arbetsuppgifter
Inköpsorganisationen befinner sig i ett genomgripande och långsiktigt utvecklingsarbete där vi har påbörjat införande av kategoristyrning, vilket innebär att du blir delaktig i den pågående förändringen. Vi har inte alla strategier, arbetssätt, rutiner eller dokument på plats än och du förväntas tillsammans med kollegor arbeta fram förslag och bidra till utveckling och etablering av dessa.

I rollen som strategisk inköpare krävs nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköpskategorier. Vi jobbar tillsammans som ett team i en central inköpsfunktion, där de olika rollerna stödjer varandra i uppdraget. Den strategiska delen av arbetet innebär att genom det kategoristyrda arbetssätt som vi inför, verka för att alla inköp genomförs som en del av ett långsiktigt tänk för att bidra till myndighetens övergripande mål. Samtidigt projektleder du enskilda upphandlingar inom ramen för de långsiktiga strategierna.

I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid alla inköp. Du ska också verka för att etablera och förankra de arbetssätt och processer vi utvecklat.

I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning.

I ditt arbete ingår exempelvis att
• Vara kategoriledare för vissa inköpskategorier. Uppdraget innebär att skapa överblick och långsiktig planering för aktuella kategorier samt på sikt att koordinera tvärfunktionella kategoriteam och leda implementering av kategoristrategier.
• Stödja avtalsägarna i avtalsuppföljning, analys av inköpsdata samt avtalsförvaltning inom framför allt tilldelade kategorier.
• I egenskap av projektledare för upphandlingar, ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom framför allt tilldelade kategorier.
• Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten.
• Bidra i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp.

Vi använder oss av ett ärendehanteringssystem, systemstödet Mercell Tendsign samt har Unit4 ERP som affärssystem.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för området
• Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera och driva upphandlingar samt goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska.

Det är meriterande om du har
• Erfarenhet från offentlig verksamhet
• Erfarenhet av kategoristyrning
• Erfarenhet av att driva arbete i projektform
• Vana från förändringsarbete.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är strategiskt och affärsmässigt inriktad. För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete.

• Du är lösningsinriktad och har en positiv och konstruktiv inställning
• Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande
• Du är en drivande och uthållig person med hög integritet
• Du är självgående, strukturerad och ansvarstagande
• Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag
• Du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga
• Du vill genom medledarskap bidra till gott klimat i arbetsgruppen.

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2025/147".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten

Kontakt
Enhetschef
Ylva Zetterlund
Ylva.zetterlund@spsm.se
010-473 6017

Jobbnummer
9201883

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten: