Strategisk inköpare på Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2025-02-12
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor? Vi ger stöd och förmedlar kunskap inom offentlig upphandling och statsstöd till många olika aktörer inom offentlig, privat och idéburen sektor. Vi är också statistikmyndighet med ansvar för att samla in, utveckla, förvalta och sprida statistik om offentlig upphandling.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. Idag är vi cirka 70 medarbetare. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Avdelningen för Verksamhetsstöd ansvarar för en stabil leverans av myndighetens arbete med ekonomi, verksjuridik, arkiv, registratur, inköp, lokaler och HR. Vi behöver nu förstärkning inom strategiskt inköp, detta för att säkerställa vår löpande verksamhet och bidra till vårt utvecklingsarbete.
Vi arbetar i en digital inköpsprocess med stöd av e-handelssystemet Visma Proceedo. Verksamheten beställer från avtal och anmäler sina behov i systemet. Som utgångspunkt genomförs alla inköp i myndighetens e-handelssystem.
Arbetsuppgifter
I rollen som strategisk inköpare kommer du att, tillsammans med andra strategiska inköpare, arbeta med att driva och vidareutveckla vår interna inköpsfunktion. Du stöder verksamheten med att genomföra olika typer av inköp/upphandlingar och ansvarar också för myndighetens interna styrdokument inom inköpsområdet. Du kommer att, tillsammans med beställare från verksamheten, arbeta i hela inköpsprocessen från behovsanalys (inklusive att ta fram upphandlingsplaner) till avtalsuppföljning.
Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat att:
• Planera, genomföra och följa upp upphandlingar
• Genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop från ramavtal
• Stödja verksamheten i avtalsuppföljning
• Arbeta i och med vårt e-handelssystem (Proceedo)
• Arbeta med att utveckla och förvalta styrdokument och metoder för myndighetens inköpsarbete
• Ingå som projektledare eller projektdeltagare i myndighetens olika projekt
• Utbilda kolleger och chefer om myndighetens inköpsprocess och inköpsarbete
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdig alternativt YH-utbildning inom inköp/upphandling
• Två års aktuell erfarenhet av att självständigt genomföra upphandling av tjänster enligt lagen om offentlig upphandling (LOU)
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande
• Erfarenhet av arbete med spendanalys och/eller kategoristyrning
• Erfarenhet av att leda projekt
• Erfarenhet av att arbeta i inköpssystemet Proceedo och/eller i upphandlingsverktyget TendSign
Om dig
Vi söker dig som är drivande, ansvarstagande, självgående och lösningsorienterad och som vill vara med och bidra till och ta ansvar för det gemensamma resultatet. Du är noggrann, prestigelös och förstår vikten av att arbeta med ständiga förbättringar. Du trivs med att arbeta i inköpsprocessens alla delar och har ett strukturerat och proaktivt arbetssätt. Du förstår värdet av att arbeta tillsammans med andra men har också god förmåga att driva ditt arbete framåt självständigt. I din roll kommer du att ha såväl interna som externa kontakter, vilket gör att det är viktigt att du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och är lyhörd.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Vi kan komma att tillämpa tester och genomföra bakgrundskontroll i samband med anställningsförfarandet.
Ansökan
Tycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av CV samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 3 mars.
För mer information är du välkommen att kontakta:
Ann Eva Askensten, avdelningschef, 08-586 217 39
Henrik Grönberg, Saco-S 08-586 317 16
Anna Larka, ST 08-586 217 38
Ersättning Månadslön Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Jobbnummer 9161909