Strateg med inriktning utredning och utveckling till stadslednin
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Gillar du kombinationen av att arbeta med såväl kvalificerade utredningar som att tillsammans med kollegor omsätta dessa i utvecklingsuppdrag? Vi på HR-enheten vill förstärka vårt team med en ny roll och söker därför dig som har erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete och god kunskap om att arbeta tvärprofessionellt.
Din roll
I rollen som utredare ingår bland annat att samordna, analysera och planera åtgärder på stadsövergripande nivå inom HR-området. Du arbetar uppdragsbaserat med att genomföra utrednings- och utvecklingsuppdrag såväl självständigt som tillsammans med andra. Det innebär kontakter med olika funktioner inom Stockholms stad och med externa parter såsom myndigheter och andra kommuner.
Du ansvarar för att samordna stödet och styrningen av uppdragen som kommer till personalstrategiska avdelningen. I arbetsuppgifterna ingår att ta fram underlag, skriva fram tjänsteutlåtanden, svara på motioner och skrivelser, beredning av remisser och ta fram olika beslutsunderlag tillsammans med avdelningens strateger. Du föreslår ett förfarande, leder uppdragen och deltar vid implementeringen. I rollen kan det även ingå att utveckla arbetssätt för avdelningens interna administrativa processer. Arbetets karaktär kräver att frågor ibland behöver hanteras i ett högt tempo.
Din bakgrund och erfarenhet
Vi söker dig som har
- akademisk utbildning inom relevant område
- erfarenhet av att arbeta inom HR-processer, som HR-konsult eller som chef i verksamhet
- förståelse för förvaltningsrätt och kommunallag
- erfarenhet av att arbeta strategiskt i en politiskt styrd organisation
- du har erfarenhet av remisshantering.
Det är meriterande om du har erfarenhet av remisshantering med erfarenhet, gärna i dokument- och ärendehanteringssystemet eDok (systemstöd Platina).
Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, samordna och leverera. För att trivas i rollen ser vi att du tycker om att skriva och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ser helheter och dess delar. Du förstår din roll, ditt uppdrag och ser samtidigt till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har förmåga att organisera, strukturera och planera arbetet på ett effektivt sätt. Vi ser även att du har lätt för att samspela med andra genom ett positivt och flexibelt förhållningssätt och du trivs med de mellanmänskliga relationerna.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och är intresserad av en ny utmaning? Varmt välkommen med din ansökan!
Personalstrategiska avdelningen och HR-stabsenheten
Personalstrategiska avdelningen ansvarar för stadens kompetensförsörjning, arbetsgivar- och pensionsfrågor, förvaltning av personalsystem samt stadsledningskontorets interna service. Vårt huvuduppdrag är att arbeta för att staden agerar som en förebild som arbetsgivare och att staden har en god kompetensförsörjning. HR-staben tillhör personalstrategiska avdelningen och vi består idag av 5 medarbetare. Vi ansvarar för stadens strategiska arbete inom pensionsområdet samt stödjer stadsgemensamma utredningar och utvecklingsuppdrag inom avdelningens kompetensområde. Vi utgör även HR-stöd till stadsledningskontorets chefer i sin arbetsgivarroll, där vi bidrar till att kontorets verksamheter kan utveckla, behålla och rekrytera medarbetare. Enheten ansvarar även för kontorets personalarkiv samt avdelningens administrativa stöd.
Du erbjuds en attraktiv arbetsplats med mycket goda möjligheter till samverkan med många olika kompetenser och professioner. Avdelningen präglas av ett positivt och öppet klimat där vi har stort förtroende för varandras kompetens. Du arbetar med engagerade kollegor som har stort driv och fokus på verksamhetens uppdrag. Arbetsplatsen är belägen centralt på Kungsholmen, vi har flexibel arbetstid samt goda friskvårdsmöjligheter.
Publiceringsdatum2022-02-24Övrig informationLäs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare:
https://jobba.stockholmVi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1013".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Stadsledningskontoret, Personalstrategiska avdelningen
Kontakt Jessica Alfredsson, enhetschef
08-508 295 62 Jobbnummer 6376261
Observera att sista ansökningsdag har passerat.