Stödassistenter till Autismenheter
Borås kommun / Vårdarjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla vårdarjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Sociala omsorgsförvaltningen arbetar enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Förvaltningen sysselsätter cirka 1000 personer.
Funktionshinderverksamheten i Borås Stad syftar till att personer med varaktiga och betydande funktionsnedsättningar ska få möjlighet att i största möjliga utsträckning leva som andra. Individuell bedömning av personens behov och ett individuellt bemötande i omsorgen är viktigt för ett självständigt liv. Förvaltningen driver bland annat 28 gruppbostäder och 8 servicebostäder för målgruppen.
Nu söker vi stödassistenter som är med och skapar trygghet och meningsfullhet i brukarnas vardag.
Backvägen 7a och 7b är två gruppbostäder inom LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Backvägarna är två boenden för personer med Autism och intellektuell funktionsnedsättning och består av totalt 8 lägenheter. Hyresgästerna har stort behov av kognitivt stöd, därav arbetar det en personal per hyresgäst mestadels av tiden. Enheterna har tillgång till en stödpedagog på 100 %.
Uppdraget som stödassistent innebär att stödja och finnas där för våra hyresgäster i vardagen.
All personal har ansvar att skapa förutsättningar till att ge stöd/hjälp och struktur i vardagen.
Då hyresgästerna är i behov av ständig närvaro till känd personal lär du känna och arbeta enbart med några av hyresgästerna på boendet och under arbetspassen arbetar du självständigt med en hyresgäst i hens lägenhet. Du stöttar hyresgästen i hens vardag med allt från matlagning, personlig hygien till fritidsintressen. I din roll ingår även att utforma genomförandeplaner, upprätta och uppdatera arbetsbeskrivningar samt medverka till att verksamheten håller en god kvalité. I arbetet ingår delegerade sjuksköterskeuppgifter och social dokumentation. Du kommer också samverka med god man, anhöriga och legitimerad HSL-personal.
Målet är att ge varje hyresgäst en förutsägbar vardag där integritet är en självklarhet. Vi arbetar med tydliga rutiner för att skapa struktur och trygghet hos våra hyresgäster.
Du har Barn och fritid-, Vård och omsorgsprogrammet eller annan pedagogisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tjänsten kräver att du har erfarenhet av LSS verksamhet eller särskola, av autism samt kognitiva funktionsvariationer. Mycket meriterande är även erfarenhet av AKK samt körkort.
I din roll som stödassistent behöver du vara trygg och säker och arbeta lågaffektivt. Du behöver även kunna behålla lugnet vid utmanande beteende. Som person är du ansvarstagande och lugn samt har ett gott bemötande. Du ska kunna arbeta strukturerat och efter gällande rutiner. Du har förmåga att både arbeta självständigt och i grupp. Du har datorvana då det ingår dokumentation och administration i datormiljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Arbetstiden är schemalagd med dag och kvällstid, varannan helg samt sovande jour.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Personalklubben Merkraft anordnar genom året flertalet aktiviteter såsom kajakpaddling, operaföreställningar och smyckeskurser för att nämna några.
Varaktighet, arbetstid
Den ena tjänsten är en tillsvidareanställning samt ett vikariat som sträcker sig över ett år. Båda tjänsterna är på heltid. Tillträde 19 april 2021.
Publiceringsdatum2021-03-02ErsättningLön enligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagBorås kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "30:2021:11".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Jobbnummer 5604124
Observera att sista ansökningsdag har passerat.