Stödassistent/Stödpersonal och ledsagare, vikariat

Arjeplogs Kommun / Vårdarjobb / Arjeplog
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdarjobb i Arjeplog, Sorsele, Arvidsjaur, Malå, Jokkmokk eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arjeplogs Kommun i Arjeplog

I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.



Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.



Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.

Publiceringsdatum
2024-10-23

Beskrivning
Ledsagare kombinerat med arbete som stödassistent/stödpersonal till Lugnet.

Att jobba som ledsagare innebär att du hjälper personer med någon form av funktionsnedsättning att delta i samhällslivet, inklusive daglig verksamhet. Att utifrån de individuella behoven ge möjlighet till ett socialt liv. I detta fall innebär det att du som ledsagare följer med en person som fått beviljad daglig aktivitet i dennes arbetssysslor och stöttar hen till ett så självständigt arbete som möjligt.

Arbetet som stödassistent/stödpersonal innebär att ge stöd till personer med psykiska och fysiska funktionsnedsättningar inom boendet.

Stödet läggs upp utifrån gemensam planering där omsorgstagaren styr sina målsättningar och arbetet ska leda till ett så självständigt liv som möjligt. Omsorgstagarna ska kunna känna sig trygga och vara delaktiga i sin vardag. Händelser, kommunikation och miljö ska göras meningsfull, begriplig och hanterbar.

Stödet innefattar alla vardagliga situationer, allt ifrån personlig hygien, måltider, städning, daglig verksamhet, sociala- och myndighetskontakter, fritidsaktiviteter till upprättande av genomförandeplaner. Det är av stor vikt att värna om den enskildes delaktighet och inflytande.

Vi arbetar med ett pedagogiskt och salutogent förhållningssätt.

Dokumentation och uppföljning ingår i dina arbetsuppgifter.

På LSS Lugnet arbetar för närvarande 6 personer. Inom området daglig verksamhet finns två ytterligare ledsagare.



Dina personliga egenskaper
Stor vikt kommer att läggs vid personlig lämplighet där flexibilitet, samarbetsförmåga och bemötande väger extra tungt.

Som person trivs du att jobba med människor och är empatisk, du kan sätta dig in andra människors situation och motiveras av att stödja och leda människor till förändring.

Du ska vara kreativ, ansvarsfull och lyhörd, med en förmåga att på ett respektfullt sätt sporra den enskilde att klara uppgifter. Du är tålmodig och har förståelse för att förändring kan ta tid. Du kan ge anpassat stöd och omsorg utifrån individens behov av hjälp och stöd i det dagliga livet.

Arbetet ställer stora krav på att du har god samarbets- och samverkansförmåga. Du är flexibel då arbetet innebär att du kommer möta människor med olika egenskaper och behov, där du snabbt kan behöva anpassa och prioritera efter det behov som uppstår i verksamheten.

Du behöver vara lugn, uthållig och tydlig i ditt kroppsspråk och ha ett gott och respektfullt bemötande med ett salutogent förhållningssätt som innebär att du arbetar utifrån den enskildes förmågor och resurser. Arbetet kräver att du kan jobba både självständigt och i grupp.

Du talar och skriver svenska obehindrat.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad stödassistent/stödpersonal eller har annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Datavana och erfarenhet av dokumentation är meriterande.

För en tjänst som stödassistent krävs gymnasial utbildning på omvårdnadsprogram eller motsvarande.

Befattning ställs utifrån utbildning inom det sociala området.

Övrig information
Tillträde 2025-01-01 eller enligt överenskommelse

Varaktighet till och med 2025-06-30

Sysselsättningsgrad 80%, i schemat ingår arbete kvällar och helger

Vi tillämpar löpande rekrytering vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan!

Om du överväger att flytta till Arjeplog och har frågor eller behöver hjälp, är du varmt välkommen att kontakta vår inflyttningssamordnare Hilde Pape. Du når henne på telefon 0961-141 38 eller via e-post: Hilde.Pape@arjeplog.se. Hilde ser fram emot att hjälpa dig med din flytt och att besvara dina frågor om livet i vår vackra kommun.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/54".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Arjeplogs kommun (org.nr 212000-2668)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arjeplog kommun

Kontakt
Stefan Engdahl
0961–14185

Jobbnummer
8971727

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arjeplogs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arjeplogs Kommun: