Stödassistent, Daglig verksamhet, Arbetsliv och Stöd

Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum / Vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla vårdbiträdes- och personlig assistentsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum i Kungälv

Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi en kraftigt växande kommun i Göteborgsregionen. Här finns över 42 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg.
Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med medborgarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden.

ALC - Arbetslivscentrum - arbetar med aktiviteter för personer som av olika anledningar står utanför ordinarie arbetsmarknad, samt samordning av de kommunala insatserna för nyanlända.
ALC består av enheterna Arbetsmarknadsenheten och Daglig verksamhet.

Kungälvs kommuns dagliga verksamhet för personer som beviljats insatser enligt LSS består idag av 14 verksamheter.
Insatserna riktas till personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, personer med betydande och bestående begåvningsmässiga funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen.
Målet för Daglig verksamhet är att brukaren ska få en meningsfull sysselsättning efter förmåga och behov.

Publiceringsdatum
2014-12-15

Arbetsuppgifter
Som stödassistent ska du verkställa insatser enligt LSS-beslut för deltagarna inom Daglig verksamhet genom ett professionellt arbete och pedagogiskt förhållningssätt och i detta arbete använda överenskomna metoder och verktyg.
Arbetet innebär kontinuerlig problemlösning där handlingssätt och lösningar ska följa genomförandeplaner för deltagarna.
Stödassistenten ansvarar också för social dokumentation och genomförandeplaner varför du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Stödassistenten ska på ett pedagogiskt sätt stödja och stimulera människor med funktionshinder att utveckla sina förmågor i den dagliga sysselsättningen.

Kvalifikationer
Arbetet kräver en gymnasieutbildning med examen inom barn- och fritid eller vård- och omsorgsprogrammen med inriktning mot funktionshinder.
Kunskap om arbetsmetoder som bl.a. sociala berättelser, tydliggörande pedagogik, seriesamtal, bildsystem, pedagogiska dataprogram samt AKK och dess tillbehör.
Kunskap om utmanande beteende och lågaffektivt bemötande.
Flerårig erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet.
Kunskap om olika former av begåvningshjälpmedel. Erfarenhet av Treserva.
Du ska ha arbetat med arbetsmetoder som bl.a. sociala berättelser, tydliggörande pedagogik, seriesamtal, bildsystem, pedagogiska dataprogram samt AKK och dess tillbehör.
Arbetat med utmanande beteende och lågaffektivt bemötande.
Verbal och icke verbal kommunikativ kompetens krävs för att kunna arbeta professionellt kring våra brukare.
God samarbetsförmåga, flexibilitet, inlevelseförmåga och kunna kommunicera på brukarnivå, i arbetslag, organisation och samhälle.
God organisationsförmåga.
Datorvana i vanligt förekommande program inom området ex. Word, Treserva, Inprint mm.
God fysik är av vikt då det förekommer långa promenader och obekväma arbetsställningar i arbetet med brukarna.
Goda ledaregenskaper för att tillsammans med dina kollegor driva verksamheten framåt och för att vara en god förebild för brukare och kollegor.
Du är lyhörd, kan engagera och stimulera både brukare och kollegor. Du är en god lyssnare och kommunikatör.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Arbetet kräver B-körkort.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Vikariat under 1 år Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2015-03-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-06
Ange följande referens när du ansöker: A439303
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lisbet Hertzman, Enhetschef 0303-23 86 04
Henrik Spiess, Personal och verksamhetsledare 0303-23 86 25

Facklig kontakt
KOMMUNAL 0303-23 80 00 kommunal@kungalv.se

Företag
Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum

Adress
Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum
Box 666
44281 KUNGÄLV

Kontorsadress
44281

Jobbnummer
2101405

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Arbetslivscentrum: