Stöd- och omsorgskonsulent till Myndighet på förvaltningen Vård
Kungsbacka Kommun / Socialsekreterarjobb / Kungsbacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Kungsbacka,
Mölndal,
Göteborg,
Härryda,
Partille eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungsbacka Kommun i Kungsbacka,
Göteborg,
Halmstad,
Laholm,
Hylte eller i
hela Sverige Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?
Vill du arbeta på en arbetsplats där vi ser värdet i att ha en hälsofrämjande arbetsmiljö och där vi gemensamt arbetar för att skapa arbetsglädje, då är detta arbetsplatsen för dig.
Vi är ett stöttande arbetslag och vi bidrar och delar kunskap med varandra.
Rollen som stöd- och omsorgskonsulent hos oss
Ditt huvudansvar är att vara ingången till verksamheten och att ge råd, stöd samt vägledning till de som tar kontakt med oss, anhöriga eller kommuninvånare. Du behöver kunna ta samtal i komplexa livssituationer och har erfarenhet av stödjande och motiverande samtal.
Du kommer att vara en brygga mellan förebyggande- och biståndsenheten, därför behöver du kunna samverka samt ha kunskap om myndighetsutövning. I din roll ingår att ta emot uppdrag från olika förvaltningar inom kommunen i samverkan med dina kollegor. I dina arbetsuppgifter ingår även att metodhandleda och vägleda i verksamheten.
Du kommer att ingå i en arbetsgrupp som vågar testa nya sätt för att möta behoven som finns och som ger utrymme och förutsättningar för varandra. Vi utgår från målgruppen och uppdraget som är föränderligt över tid, vilket innebär att vi kontinuerligt behöver tänka om samt tänka nytt i uppdraget. Kommunen tar stora steg vad gäller utvecklingen såväl inom förebyggande arbete, metoder i handläggning så som inom digital utveckling.
Publiceringsdatum2022-05-03ProfilDu är duktig på att kommunicera med andra (internt/externt), både muntligt och skriftligt. Du är en god organisatör, ordningsam, flexibel, ansvarstagande, beslutsam och prestigelös. Det är vidare betydelsefullt att du kan arbeta självständigt, att du kan prioritera och strukturera arbetsuppgifterna. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Du har ett salutogent förhållningssätt och använder dig av motiverande samtal. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har socionomexamen/ examen från högskolans sociala omsorgsprogram, och/ eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper kring rådande lagstiftning området myndighetsutövning och Socialtjänstlagen samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation. B-körkort är ett krav för uppdraget.
Om oss på Myndighetsutövning
Verksamheten för Myndighetsutövning inom Vård & Omsorg består av bostadsanpassning, administration, bistånds- och avgiftshandläggning samt förebyggande och hälsofrämjande arbete. Förebyggandeenheten, där du kommer att ingå, består idag av 6 medarbetare: anhörigstödjare, uppsökande verksamhet, samordnare och enhetschef. Enhetens arbete ska främja kvarboende och bidra till att målgruppen stärks i ett hälsosamt och självständigt liv, välbefinnande, meningsfullhet samt delaktighet i samhället.
Anhörigstödjarna vänder sig till anhöriga som stödjer en närstående på grund av långvarig fysisk sjukdom eller kognitiv nedsättning. Stödet bedrivs i form av samtalsgrupper, enskilda samtal, vägledning samt att anordna aktiviteter och caféverksamhet.
Uppsökande verksamhet arbetar med att bryta ofrivillig ensamhet och isolering hos äldre. Stödet bedrivs bland annat genom hjälp med att få kontakt med föreningar, träffpunkter och hitta aktiviteter utifrån intresse, ute i samhället. I enhetens arbete ingår även uppdraget att bedriva förebyggande och hälsofrämjande information till alla kommunens 80-åringar.
Vårt erbjudande och övrig information
Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid med start 29 augusti eller enligt överenskommelse. Din befattning innebär att du kommer att bli anställd som anhörigkonsulent.
Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och tänker nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här:
https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/Intresserad?
Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 24 maj.
Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Svaren på frågorna används som del i urval. Detta innebär att du inte ska bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV.
Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg
Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra omsorgstagare att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKungsbacka kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/350".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kungsbacka kommun (org.nr 212000-1256)
Kontakt Sofia Wirdmo, enhetschef
0300-835853 Jobbnummer 6601699
Observera att sista ansökningsdag har passerat.