Stockholms tingsrätt söker en ekonomihandläggare (vikariat)

Sveriges Domstolar, Stockholms tingsrätt / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Stockholms tingsrätt i Stockholm, Jönköping eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman samt en administrativ avdelning som leds av en administrativ direktör. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för "snabbspåret för tvistemål" och en enhet som handlägger vissa typer av och som kallas för "snabbspåret för brottmål".

Den administrativa avdelningen har cirka 40 medarbetare. Inom avdelningen hanteras ekonomi, HR, kommunikation, säkerhet och service, IT, registrering och arkiv.

Publiceringsdatum
2024-04-11

Dina arbetsuppgifter
Som ekonomihandläggare kommer du att arbeta med löpande ekonomiadministration. Arbetet består av granskning och registrering av utbetalningar, hantering av leverantörsfakturor, kundfakturor och övrig ekonomiadministration. Arbetet innebär även intern administrativ service i stort och smått. Du kommer att bistå lagmannen och den administrativa direktören i uppgifter som till exempel mötes- och konferensbokningar samt andra arrangemang. Hantering av lagmannens kalender, telefon och resebeställningar. Ekonomihandläggaren ska också vara ett bra stöd för den dömande verksamhetens frågor som rör ekonomi. Arbetet innebär ofta kontakter med tingsrättens olika avdelningar.

Kvalifikationer

• godkänd gymnasieexamen

• minst ett års arbetslivserfarenhet inom ekonomi eller administration och service.

• du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska

• du har en god kompetens i Officepaketet och har lätt för att lära dig nya system

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av ekonomiadministration eller liknande arbetsuppgifter, företrädesvis vid domstol eller annan myndighet

• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet t.ex. Agresso och KIM.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är ansvarsfull, strukturerad, prestigelös och har en god kommunikativ förmåga att förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du bör också ha en god samarbetsförmåga, vara noggrann och serviceinriktad då arbetet till stor del består i att stötta arbetsgruppen för att vi ska nå våra gemensamma mål. Att trivas med varierade arbetsuppgifter och ett stundtals högt tempo är en förutsättning. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Att arbeta digitalt är naturligt för dig och du eftersträvar effektivitet och noggrannhet i det du gör. Ditt fokus är att se möjligheter och hitta lösningar. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt för att nå uppsatta mål. Du tar ansvar för din uppgift, förutser problem och tar initiativ till att lösa dem.

Tingsrätten lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Bifoga ditt CV och personliga brev. Skriv gärna i ditt personliga brev varför du söker tjänsten och på vilket sätt du kan bidra till tingsrättens verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan senast 26 april.

Övrig information
Vi sitter i vackra lokaler i Rådhuset som ligger på Kungsholmen.

Stockholms tingsrätt samarbetar och samverkar inom vissa områden med Attunda, Nacka, Solna och Södertörns tingsrätter.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/0235".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Stockholms tingsrätt

Kontakt
administrativ direktör
Fredrik Wallin
fredrik.wallin@dom.se
08-561 650 62

Jobbnummer
8604003

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Stockholms tingsrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Stockholms tingsrätt: