Statens historiska museer söker en upphandlare (vikariat)

Statens Historiska Museer / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm, Botkyrka, Håbo, Linköping, Mölndal eller i hela Sverige

Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Kungliga Myntkabinettet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.

Är du vår kommande kollega som gillar att arbeta brett, ta egna initiativ och ha möjlighet att påverka myndighetens inköpsarbete?

Vi erbjuder dig attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga medarbetare.

Verksamheten
Museiverksamheten utgörs av såväl linjeverksamhet, inom ramen för förvaltningen av samlingarna och den publika verksamheten, som av olika slags projekt för t.ex. forskning och utveckling samt utställningsproduktioner. Vidare, ingår tjänsteexport, försäljning av varor i museernas butiker samt lokaluthyrning för konferenser och till restauratörer. Uppdragsverksamheten omfattar alltifrån arkeologiska förundersökningar och undersökningar till prospektering eller specialiserad arkeologi.

Avdelningen för verksamhetsstöd ger stöd och anvisningar till myndighetens verksamheter genom att svara för ekonomi, HR, arkiv, registratur, säkerhet, lokaler, upphandlingar och inköp.

Upphandlingsfunktionen består av två personer som arbetar brett med upphandlingar som spänner över flera verksamhetsområden. Upphandlingsfunktionen arbetar kontinuerligt med utvecklingsfrågor inom inköp- och upphandling och befinner sig i en spännande utvecklingsfas där du förväntas bidra med din erfarenhet och kompetens. Myndigheten ger stort utrymme för att du som medarbetare kan ta egna initiativ samt ger stora möjligheter att påverka upphandlingsfunktionens och myndighetens framtida arbetssätt inom område inköp.

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med det operativa upphandlingsarbetet och arbetsuppgifterna består bl.a. i att:

• I egenskap av projektledare planera och genomföra parallella upphandlingar för varor och tjänster i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU), i samarbete med verksamhetens beställare
• Planera och genomföra avrop via förnyad konkurrensutsättning från statliga ramavtal på de områden där sådana finns
• Upprätta myndighetens ram- och leveransavtal och informera om dessa internt
• Delta i uppföljningar och analyser
• Inom arbetsområdet genomföra utbildningar och informationsinsatser samt ge råd och stöd till chefer, projektledare och övriga beställare

Kvalifikationer
Du har relevant utbildning med inriktning inom offentlig upphandling, företrädesvis inom juridik eller ekonomi, alternativt YH-utbildning inom upphandling och inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt. Du har goda kunskaper om LOU samt övriga relevanta regelverk inom området. Ett krav är att du har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.

Meriterande är om du har erfarenhet av:

• elektroniskt upphandlingsverktyg såsom exempelvis Visma Tendsign
• upphandlingar inom IT-området
• upphandlingar inom offentlig verksamhet

Personliga egenskaper
För att du ska trivas hos oss är det viktigt att du tar eget ansvar i ditt arbete och kan arbeta självständigt. Vi förväntar oss att Du arbetar professionellt och driver arbetet framåt inom givna ramar, men gärna är initiativrik och analytisk i ditt tankesätt. Du ser detaljerna i helheten.

Upphandlingsfunktionen präglas av arbetsglädje och gott samarbete. Vi tror därför att Du har lätt för att samarbeta och tillför en positiv attityd i teamet men även gentemot våra beställare och leverantörer.

Du är en god kommunikatör och skapar engagemang i dina projekt samt strävar efter goda resultat. Du genomför Dina arbetsuppgifter på ett strukturerat och kvalitetsmedvetet sätt. Vidare har Du integritet och är bra på att prioritera, organisera och planera ditt arbete. Du har fokus på service och är ett självklart stöd för verksamheten

Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Tjänsten är ett vikariat på 100 % under ca 12 månader med tillträde i augusti 2019 eller efter överenskommelse.

Du ansöker genom att klicka på knappen "Ansök" nere till höger.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Vikariat under perioden augusti 2019 - augusti 2020 Ej specificerat

Publiceringsdatum
2019-04-29

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Angelina Gemert, Upphandlingsansvarig angelina.gemert@shm.se 08-51955627
Kicki Nylander, HR-specialist kicki.nylander@shm.se 08 51955608
Erica Nyström, Fackling representant SACO-S erica.nystrom@shm.se 08-51955735

Företag
Statens Historiska Muséer

Adress
Statens Historiska Muséer
Storgatan 41
11484 Stockholm

Kontorsadress
Storgatan 41

Jobbnummer
4757690

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Historiska Museer

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: