Ställföreträdare

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2023-04-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ställföreträdare" (publicerad 2024-01-25) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stockholm är landets ledande tillväxtregion. Det kräver en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där stockholmarna har möjlighet att byta bransch, komma tillbaka i arbete eller studera vidare. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för stadens samlade

arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning - kommunal vuxenutbildning inklusive utbildning i svenska för invandrare, särskild utbildning för vuxna och yrkeshögskola.

Vill du veta varför du borde arbeta hos oss? https://play.mediaflowpro.com/ovp/14/15AMHDN9JP

Välkommen till Förvaltarenheten

Nu söker vi dig som gillar utmaningar och vill använda din samlade kompetens för att göra skillnad för medmänniskor som är i behov av stöd.

Vi är en verksamhet inom arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad. Verksamheten riktas till vuxna stockholmare i hela staden som är i behov av god man/förvaltare med speciell kompetens. Vårt uppdrag utförs på uppdrag av och i samverkan med överförmyndarnämnden och styrs huvudsakligen utifrån föräldrabalkens bestämmelser och tingsrättens beslut.

I rollen som anställd ställföreträdare (god man/förvaltare) ingår att bevaka rätt, förvalta egendom samt sörja för person avseende de stockholmare som saknar egen förmåga att klara detta helt på egen hand.

För närvarande består enheten av fem ställföreträdare, en administratör, en verksamhetsutvecklare och en enhetschef. Arbetsplatsen är belägen på Söder i Stockholm.

Publiceringsdatum
2023-04-14

Dina arbetsuppgifter
Som ställföreträdare på Förvaltarenheten är målet att skapa förutsättningar för en god livskvalité för sin huvudman. Detta utifrån dennes ekonomiska och personliga situation. Ofta handlar det om personer med svår psykisk funktionsnedsättning, andra sjukdomstillstånd, missbruk och annan svår social problematik.

Förvaltarenheten träder in när det är svårt för en ideell god man/förvaltare att erbjuda adekvat stöd till en person (huvudman). Där kommer du som ställföreträdare bistå/företräda dina huvudmän i ekonomiska, juridiska och sociala frågor. Du bevakar huvudmannens rätt, förvaltar egendom samt sörjer för person. Detta utifrån ett personligt förordnande från tingsrätten.

Fokus för ställföreträdarens uppdrag är huvudmannens behov. Arbete med tydliga mål och individuella uppföljningar är en viktig del av ställföreträdarens utvecklingsarbete. Du samarbetar med professionella nätverk som myndigheter och andra organisationer samt med huvudmannens anhöriga om möjligt. Du motiverar, vägleder och företräder huvudmannen i olika situationer hos myndigheter.

I din roll som ställföreträdare kommer det dagliga arbetet bland annat innebära att:

- ha kontakt med huvudmän och deras nätverk
- ge råd i personliga förhållanden
- bevaka rätten till vård och omsorg och ansöka om olika insatser/bistånd efter behov
- företräda huvudmännen inför myndigheter och domstolar
- strukturera huvudmännens ekonomi och dokumentation
- hantera löpande redovisning, årsräkning och sluträkning

Denna yrkesroll inte är av handläggande och utredande karaktär. Du ska få andra att ge det stöd som huvudmannen har rätt till enligt lagstiftning.

Uppdragen som ställföreträdare kommer innebära att du träffar huvudmannen där den befinner sig och det kan ibland innebära resor både inom och utanför kommunen. Det administrativa arbetet kommer att ske på kontoret. Utifrån behov kan det också förekomma viss tjänstgöring på kvällar eller helger. Det huvudsakliga arbetet sker på dagtid. Eftersom enheten är relativt ny vill vi gärna att du är med och bidrar med dina tidigare erfarenheter och kunskaper.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha en högskoleexamen, exempelvis inom ekonomi, beteendevetenskap, juridik med fokus på familjejuridik och sociala försäkringar, samhällskunskap, statskunskap eller likvärdig eftergymnasial examen som arbetsgivaren finner lämplig.

Dessutom ser vi att du har:

- flerårig och aktuell erfarenhet av att i din yrkesroll mött människor med en problematisk livssituation och svåra sociala situationer
- erfarenhet av att i olika yrkessammanhang ha kontakt med myndigheter
- erfarenhet från samhällsservice såsom exempelvis skola, polisväsendet, socialpsykiatri, rättspsykiatri, kriminalvården, sjukvård, socialtjänsten, arbete som case manager
- erfarenhet av att hantera juridiska och ekonomiska frågor som berör en individ
- erfarenhet av att ha hanterat löpande redovisning, årsräkning och sluträkning

Meriterande för tjänsten är om du har B-körkort.

Som person har du en öppen och positiv attityd och du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar och kan snabbt därefter ändra ditt synsätt eller hitta nya vägar. Du är ansvarstagande, bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann vad gäller planering, dokumentation och uppdragsorientering och du upprättar tydliga mål, ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

Utgångspunkt för ditt agerande är hela tiden huvudmannens behov och ditt förhållningssätt präglas av tilltro till huvudmannens vilja att vara delaktig och ansvarstagande för sin egen sociala situation. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har förmåga att få till ett gott samarbete med andra för att utföra uppgifter och nå mål i din roll som ställföreträdare.

För att lyckas i rollen behöver du ha en utmärkt förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation, vara trygg i dig själv och i kontakten med andra.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.

Välkommen med din ansökan.

Övrig information

När du anställs kommer du att genomgå en introduktionsutbildning innan du får personliga förordnanden som god man/förvaltare.

Innan anställning som ställföreträdare vid förvaltarenheten genomför överförmyndarförvaltningen lämplighetsbedömning av dig som ska få uppdrag som god man eller förvaltare. Med anledning av detta kommer du behöva ge ditt medgivande till registerutdrag och bakgrundskontroll.

Provanställning kan komma att tillämpas.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Heltid

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/2119".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Stockholms Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen, Förvaltarenheten

Kontakt
Taisa Ranchber Granskog
08-50835979

Jobbnummer
7657346

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: