Stadsregistrator, Solna stad

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
2024-12-03


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag, både för våra medborgare och för de som arbetar här eller som besöker oss.

Hos oss kommer du att arbeta med stimulerande frågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu söker vi en strukturerad person med ett starkt helhetstänk och ett gott omdöme som vill jobba som stadsregistrator hos oss!

Publiceringsdatum
2024-12-03

Om företaget
Stadskansliet är en central funktion i staden som stödjer samtliga nämnder och styrelser med administrativa arbetsuppgifter. I stadskansliet ingår det centrala nämndsekretariatet, stadsarkivet, registratur och internservice. Kansliet är dessutom valkansli.

Vi är en grupp på 10 personer som arbetar tillsammans för att ge kvalificerat stöd till stadens förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare samt eftersträvar hög kvalitet och effektivitet i vårt arbete.

Vi erbjuder
- En spännande och meningsfull roll.
- Kompetenta kollegor och nära ledarskap.
- En hybrid arbetsplats med årsarbetstid.
- Pensionsavsättning samt tillgång till bland annat semesterväxling och friskvårdsbidrag.
- Goda kommunikationsmöjligheter med närhet till tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och bussar.

Vad innebär arbetet?
Som stadsregistrator har du en nyckelroll i Solna stads informationshantering. I arbetet ingår hantering av inkommande och utgående handlingar, utlämnande av allmänna handlingar inklusive sekretessprövning samt arkivering. Du ger stöd och service till stadens verksamheter och allmänheten inom informationshantering samt stöttar stadssekreteraren inför och efter kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträden.

I rollen ingår även att jobba med personuppgiftshantering vilket innebär att du bör vara bekant med dessa frågor på en grundläggande nivå.

I tjänsten ingår även ett visst samordningsansvar för den centrala registraturen och du förväntas driva arbetet med att utveckla våra arbetssätt och rutiner framåt. I takt med kommunens utvecklingsarbete inom digitalisering kommer digital säkerhet och digitalt stöd bli en viktig arbetsuppgift i rollen.

Vem söker vi?
För den här rollen vill vi att du har

- relevant utbildning inom dokumenthantering, arkivvetenskap eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdig
- gymnasieexamen
- erfarenhet av dokumenthantering inom offentlig verksamhet
- praktisk erfarenhet av sekretessprövning och utlämnande av allmän handling
- vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö
- uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- hög digital kompetens
- grundläggande kunskap om personuppgiftshantering och GDPR (meriterande).

För att du ska lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du är självgående i din roll och samtidigt uppskattar att samarbeta med andra. Som person är du strukturerad, initiativtagande och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift och visar gott omdöme. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt.

Vårt arbetssätt bygger på att alla ska kunna helheten. Därmed ingår det i rollen att hantera och förstå Solna stads breda uppdrag. Du får saker ur händerna och kan bidra i såväl utveckling som förbättringsarbete. Vidare ser vi att du har goda kunskaper om de lagar och förordningar som styr verksamheten och informationshanteringen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV senast den 18 december 2024.

De frågor du får besvara vid ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Slutkandidat i denna process kommer att genomgå en säkerhetsprövning.

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till kanslichef, Johanna Hultgren på johanna.hultgren@solna.se.

Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/440".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Administrativa avdelningen, Kansli

Jobbnummer
9043504

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: