Stadsjurist med fokus på digitalisering och informationssäkerhet

Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret / Juristjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret i Eskilstuna

Kommunledningskontoret ansvarar ytterst för att stödja kommunstyrelsen i arbetet med att utveckla Eskilstuna och att leda och samordna kommunens verksamheter. Denna tjänst tillhör kommunledningskontorets ledningsstab. Ledningsstaben har cirka 30 medarbetare inom olika kompetensområden. Hos oss jobbar du nära de förtroendevalda och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i.

Vi söker nu en stadsjurist med fokus på digitalisering och informationssäkerhet. Våra stadsjurister är centralt placerade på Kommunledningskontoret där det finns en chefsjurist och fem ytterligare stadsjurister med ansvar för olika rättsområden. Här ges du möjlighet till ett mycket stimulerande och ansvarsfullt arbete i en kommun som hela tiden växer och utvecklas. Digitalisering är ett område som Eskilstuna kommun satsar på och prioriterar och som stadsjurist kommer du fylla en mycket viktig funktion i denna satsning. Ditt arbete kommer till viss del kunna ske på distans.


Publiceringsdatum
2021-12-03

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har ett gediget intresse av att jobba både strategiskt och rådgivande med kvalificerad juridik och som drivs av att lösa komplexa rättsliga frågor och problem. Kommunen lägger stor vikt vid frågor som rör rättssäkerhet och du som jurist erhåller därför ett stort förtroende för att kunna bidra till att upprätthålla densamma. De juridiska frågeställningarna hos oss kan växla mellan specifika och snabba till stora och komplexa vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att se till helheten och den verksamhet som berörs. Arbetet som stadsjurist innebär möjligheten att fortsätta utvecklas som jurist då rollen kräver att du är generalist och intresserad av det mesta samtidigt som du får möjlighet att arbeta specialiserat inom några specifika ansvarsområden.

Ditt fokusområde kommer främst att vara digitalisering och informationssäkerhet. Du kommer också arbeta med/stötta upp i frågor kopplade till upphandling och avtalsrätt.

Som stadsjurist med fokus på digitalisering arbetar du övergripande med juridiska frågor med inriktning mot IT, informationshantering och persondataskydd. Det kan vara frågor om molntjänster, utbyte av information mellan myndigheter, säkerhetsskydd och andra juridiska frågor kopplade till digitalisering. Du utgör ett stöd såväl i projekt som i den löpande verksamheten bl.a. vad gäller:
• frågor om informationssäkerhet och informationsklassning
• IT-lösningar
• behandling av personuppgifter
• offentlighet- och sekretess
• frågor kopplade till digital arkivering

Andra delar som förekommer är också frågor som rör kommunalrätt och förvaltningsrätt. I rollen som stadsjurist ska du bland annat ge rådgivning utifrån dessa områden, göra rättsutredningar, hålla i interna utbildningar och föra kommunens talan i processer.

Du kommer att arbeta tillsammans med fem andra stadsjurister under ledning av chefsjuristen. Gruppen har ett mycket gott samarbete, där alla har sina specifika ansvarsområden men där man också hjälps åt när det behövs. I rollen som stadsjurist ska du bland annat ge rådgivning utifrån dessa områden, göra rättsutredningar, hålla i interna utbildningar, delta i strategiska projekt och föra kommunens talan i processer.


Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• En svensk juristexamen (svensk jur kand).
• Flera års yrkeslivserfarenhet av självständigt juridiskt arbete.
• Några års erfarenhet av att ha arbetat med frågor kopplade till digitalisering/informationssäkerhet.
• Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
• Goda kunskaper i/vana av att använda IT i vardagen.

Det är meriterande om du har erfarenhet inom något/några av följande områden:
• GDPR
• Offentlighets- och sekretesslagen
• Kommunalrätt
• Förvaltningsrätt
• Förståelse för/erfarenhet av att ha arbetat inom myndighet

Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet av att planera och genomföra utbildningsinsatser.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi lägger stor vikt vid dem. Vi söker dig som genom ditt positiva och uppskattande förhållningssätt leder arbetet framåt. En framgångsfaktor för att lyckas med uppdraget är din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer med andra, vilket innebär att du är en uppskattad samarbetspartner både externt och internt. Du ser lösningar snarare än problem och är duktig på att förklara komplexa juridiska frågor på ett enkelt och tydligt sätt. Du trivs med att arbeta i en organisation där du får vara proaktiv, nyfiken, lyhörd och flexibel. Din kompetens bidrar till att göra den kommunala verksamheten långsiktigt effektiv, kvalitativ och rättssäker.

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!


ÖVRIGT
Bifoga en kopia på ditt examensbevis.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen märkt Rekryteringsenheten eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7019".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret

Kontakt
Administrativ direktör
Lena Lundberg
016-710 17 64

Jobbnummer
6170564

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Kommunledningskontoret: