Stadsbyggnadskontoret söker registrator

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret har ca 380 anställda och vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central. Förvaltningens verksamhet genomsyras av värdeorden professionell, lösningsorienterad, helhetssyn och arbetsglädje.

Arbetsplatsbeskrivning
Stadsbyggnadskontorets registratur- och arkivenhet ingår i kontorets administrativa avdelning tillsammans med IT, ekonomi och HR och har det övergripande ansvaret för frågor kring hantering av allmänna handlingar.

På registraturen tas merparten av kontorets inkommande post emot och registreras. Diarieföringen sker i Public 360. På enheten arbetar idag ca 15 personer, varav sju av dessa arbetar med registreringen av inkommande handlingar.

Stadsbyggnadskontoret arbetar målmedvetet för att bli helt digitala i handläggningen av ärenden och har både ett digitalt ärendehanteringssystem och ett digitalt arkiv. Registraturen har en viktig roll i kvalitetssäkringen av processer, utveckling av rutiner mellan avdelningarna och registraturen. Merparten av alla handläggare på kontoret arbetar i systemet och diarieför själva sina utgående dokument. Vi utvecklar bland annat flera e-tjänster för ansökan av olika typer av ärenden inom stadsbyggnadsområdet såsom ansökan om skyltlov, ansökan om bostadsanpassningsbidrag.

Publiceringsdatum
2022-12-02

Dina arbetsuppgifter
Som registrator på stadsbyggnadskontoret registrerar du till kontoret inkomna ärenden, merparten av dessa ärenden är bygglovshandlingar och ritningar som kommer in både via vanlig post och via epost. Vi hanterar stora informationsmängder varje dag, ca 100 000 ärenden per år, som behöver registreras skyndsamt. Du arbetar i nära samarbete med övriga kollegor inom registratorsgruppen. Du har också många interna kontakter med kunniga och professionella kollegor från olika verksamhetsområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- gymnasieexamen
- några års arbetslivserfarenhet som registrator, bygglovs- eller planadministratör
- uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet
- grundläggande IT-kunskaper, främst i Officepaketet och fallenhet för att lära dig nya system.

Det är meriterande om du har:

- registratorsutbildning (diplomeringsprogram eller på högskolenivå)
- erfarenhet från att arbeta i Public 360
- erfarenhet av bygglovshandlingar eller erfarenhet av stadsbyggnadsfrågor
- arbetat inom offentlig verksamhet
- kunskap om lagar och regler gällande allmänna handlingar (tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagen).
- kunskap om plan- och bygglagen.

Dina personliga egenskaper
Som person är du noggrann, självgående och strukturerad, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en helhetssyn, tar hänsyn till flera perspektiv och har god förmåga att göra korrekta avvägningar, med avseende på verksamhetens bästa. Vi ställer höga krav på din förmåga och vilja att driva ditt arbete framåt med stort fokus på kvalitet. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, som präglas av din förmåga att hitta lösningar och vilja hjälpa andra. Det är viktigt att du är flexibel och uthållig då arbetsbelastningen kan variera över tid. Då arbetet innefattar många kontaktytor så krävs det att du är lyhörd och har en mycket god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vad vi erbjuder
På stadsbyggnadskontoret blir du en viktig del av en myndighet i förändring där vi alla är aktiva, tillgängliga och trovärdiga. Vi erbjuder dig en inspirerande och lärande arbetsplats där du får goda möjligheter att utvecklas och lära nytt.

Som medarbetare på stadsbyggnadskontoret kan vi bland annat erbjuda:

- utvecklande och självständiga arbetsuppgifter
- kompetenta och kreativa kollegor
- regelbunden och relevant kompetensutveckling i den dagliga verksamheten i form av föreläsningar och seminarier
- generösa flextidsramar
- friskvårdsbidrag och friskvårdstimme
- övriga rabatter på olika aktivitetsmöjligheter

Säkerhetsklassning
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att registerkontroll kommer att genomföras i samband med anställning.

Övrig information
Arbetsprov och/eller tester kan komma att tillämpas som ett steg i rekryteringsprocessen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-01-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/8104".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stadsbyggnadskontoret, Administrativa avd, Registratur- och arkivenheten

Kontakt
Eva Ioannidis, enhetschef
08-50827577

Jobbnummer
7223871

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: