Staben söker enhetschef för Digisam

Riksantikvarieämbetet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksantikvarieämbetet i Stockholm, Botkyrka, Ekerö, Salem, Uppsala eller i hela Sverige

Till Staben söker vi nu en ledare för Digisam. Stabens uppgift är att samordna och möjliggöra strategiska val. Staben är en avdelning och leds av stabschefen. Digisam är en enhet inom Staben.

Digisam arbetar med digitalisering, digitalt bevarande och digitalt tillgängliggörande av kulturarvet. Sekretariatet startade sin verksamhet 2011 och är sedan 2017 permanent verksamhet vid Riksantikvarieämbetet då organisationstillhörigheten ändrades från Riksarkivet.

Digisams vision är att kulturarvet är digitaliserat, tillgängligt och användbart för alla. För att förverkliga det krävs att det finns en samordnad kostnadseffektiv infrastruktur som stödjer digitalisering, användning och bevarande med hög kvalitet. Hos oss får du vara med och leda det nationella arbetet mot visionen.

Arbetet med att utforma enheten Digisams framtida arbete pågår. Enheten kommer att fokusera på nationell storskalig digitalisering inom kulturarvsområdet och driva aktiviteter för att utveckla ledarskap kring digital transformation inom kulturarvsområdet. Verksamheten styrs av en styrgrupp som består av riksantikvarien, riksarkivarien, riksbibliotekarien samt representanter för de statliga museerna.

Publiceringsdatum
2017-04-03

Arbetsuppgifter
Du ska som enhetschef driva och leda enhetens arbete. Du har personal-, budget- och verksamhetsansvar. Du är underställd stabschefen och mottagare av arbetet är Digisams styrgrupp. Du ansvarar för genomförandet av enhetens uppdrag. Genom att ta tillvara och utveckla medarbetarnas kompetens ska du leda, styra och utveckla verksamheten.

Placeringsort Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.

Tjänsten innebär resor nationellt och internationellt. Resor mellan Visby och Stockholm är vanliga.

Din kompetens

Relevant akademisk examen. Väl dokumenterad erfarenhet av informationsdigitalisering och därmed följande verksamhetsutveckling. Du ska ha stora kunskaper om samhällets digitalisering och informationsinfrastruktur och ha väl dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet. Erfarenhet från kulturarvsområdet genom arbete på eller åt någon av Digisams intressenter är önskvärd. Du är trygg i dig själv och kan agera utifrån ett offentligt etos och förhålla dig till en statlig myndighets roll.

Du ska kunna se helheter och ha överblick och kunskap om hur statliga myndigheter styrs och ha tillgång till ett nätverk inom kulturarvsområdet och gärna nätverk inom andra samhällssektorer. Du behöver ha god inblick i frågor som rör öppna offentliga data. Du ska kunna utveckla hur digitaliseringen av samhället kan bidra till att göra kulturarvet tillgängligt för alla. Du behöver vara kommunikativ och ha lätt för att samarbeta med din omgivning och leda gruppens arbete och du delar gärna löpande med dig av kunskaper och erfarenheter till andra.

Du kan se vad som är strategiskt viktigt och vågar prioritera och bidra till att skapa en god arbetsplats.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 23 mars 2017. Märk din ansökan med refnr. 2.9.1-1527-2017.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning


Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Riksantikvarieämbetet

Adress
Riksantikvarieämbetet
Box 1114
62122 Visby

Kontorsadress
Box 1114

Jobbnummer
3414797

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksantikvarieämbetet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksantikvarieämbetet: