Specialpedagog till gymnasiet, Filbornaskolan
Helsingborgs kommun / Speciallärarjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Helsingborg,
Bjuv,
Åstorp,
Höganäs,
Landskrona eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg,
Klippan eller i
hela Sverige Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.
Helsingborgs stads skolor är en resursstark och värdestyrd organisation. Här blir du som medarbetare en viktig del i vår gemensamma vision att skapa den bästa skolan för varje barn och elev.
Filbornaskolan är en arbetsplats som kännetecknas av en elevorienterad- och lösningsfokuserad verksamhet med en tydlig pedagogisk idé. Sammanhållningen på skolan är omtalad, både mellan elever och personal samt i personalgruppen. Filbornaskolan är Helsingborgs största idrottsgymnasium, som präglar skolan på ett mycket positivt sätt. Vi har fem nationella program, tre introduktionsprogram samt en gymnasiesärskola. På skolan arbetar vi tätt tillsammans för att göra elevernas skoldagar så utvecklande och positiva som möjligt. Du får arbeta tillsammans med många trevliga kollegor.
Filbornaskolan är "Helt enkelt en bra skola!"
Publiceringsdatum2019-11-01ArbetsuppgifterDu gör skillnad för våra elever genom att tro på deras förmåga och locka fram lust, kreativitet, nyfikenhet och lärande! Att få varje elev att växa och lyckas stimulerar dig.
Som specialpedagog arbetar du med samordning av det specialpedagogiska arbetet i verksamheten tillsammans med annan specialpedagog. Det övergripande arbetet sker i samarbete med skolledningen. I arbetsuppgifterna ingår utvecklingsarbete, uppföljning, utredningar, anpassning av lärmiljöer, arbete med extra anpassningar och åtgärdsprogram samt att vara en kvalificerad samtalspartner och stöd till pedagoger. Du kommer framförallt att arbeta med pedagoger och elever som går på IM och industritekniska programmet och ingår i ett arbetslag där. Över tid kan placering på skolan variera.
Du ingår också i olika Elevhälsoteam och i skolans övergripande Elevhälsogrupp.
Specialpedagog-rollen innefattar stöd till arbetslag och pedagoger för att utveckla samverkan och samarbetet såväl i arbetslaget som mellan hemmet och skolan för att eleven ska få adekvat stöd. I arbetet ingår också kartläggningar/utredningar och klassrumsobservationer, utvecklandet av extra anpassningar och åtgärdsprogram utifrån elevers kunskaper, erfarenheter och behov. Du arbetar i samspel med lärare/mentor fram upplägg på anpassningar av lärmiljön, extra anpassningar, särskilt stöd och individuella insatser. En viktig del i arbetet är främjande och förbyggande åtgärder.
Din anställning är på skolan, så pedagoger och elever på andra program kan vissa år vara dina närmsta medarbetare.
KvalifikationerVi söker dig som är legitimerad lärare samt behörig specialpedagog och som drivs av att få eleverna att lyckas!
Du har erfarenhet och kunskap om pedagogisk kartläggning. Digitala verktyg är naturliga arbetsverktyg för dig liksom att följa med i forskning och utveckling. Du är väl förankrad i gällande styrdokument. Meriterande är erfarenhet av handledning (lärare/elever) och systematiskt kvalitetsarbete. Kunskaper inom det neuropsykiatriska området kan också vara meriterande.
Annan utbildning och andra erfarenheter kan också vara bra att ha med sig. Kanske har du erfarenhet från andra verksamheter där man stöttar och hjälper ungdomar framåt i livet.
Du har förmåga att se till såväl den enskilda elevens behov som till gruppens möjligheter - din elevsyn är inkluderande. Utifrån din erfarenhet och tydliga ledarskap formar du en trygg och inspirerande lärande miljö.
Din förmåga till samspel är mycket god och i samarbete med kollegor och föräldrar skapar du bästa möjliga förutsättningar för varje elev. Du drivs av att utveckla elever, dig själv och verksamheten du arbetar i. Kollegialt lärande ser du som en framgångsfaktor samt att våga prova nytt och att dela med sig både av bra och mindre bra erfarenheter.
Vi ser framemot att jobba med dig som gärna bjuder på dig själv, vågar tänka nytt och har hjärtat och fokus på eleverna.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I Helsingborgs stad gillar vi olika. Vi strävar efter att våra medarbetare ska spegla våra invånare och värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk för redan tillsvidareanställda medarbetare.
Om du blir erbjuden tjänst inom förskola och skola eller öppen fritidsverksamhet ska du uppvisa giltigt utdrag från polisens belastningsregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocess i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-693 693.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2020-01-07 eller senare, enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön Individuell lönesättning.
Vi använder oss av löpande urval.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-11-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagHelsingborgs kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C32649".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157),
http://www.filbornaskolan.helsingborg.se Arbetsplats Helsingborgs stad, Skol- och fritidsförvaltningen Verksamhetsområde Gymnasiet
Jobbnummer 4898708
Observera att sista ansökningsdag har passerat.