Specialpedagog till Braås skola

Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen / Speciallärarjobb / Växjö
2017-10-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialpedagog till Braås skola" (publicerad 2021-03-26) ⬅️


Visa alla speciallärarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen i Växjö, Uppvidinge, Tingsryd, Värnamo, Vetlanda eller i hela Sverige

Välkommen till utbildningsförvaltningen!

Hos oss har du möjlighet att göra skillnad för våra barn och elever. Vi ansvarar för cirka
18 000 barn och elever och jobbar varje dag för att de ska utvecklas och nå en ökad måluppfyllelse. Vi vill att barn kommer in i vår verksamhet som nyfikna kreativa ettåringar och lämnar oss som engagerade, kunniga och självständiga 19-20-åringar.

Braås skola tillhör utbildningsförvaltningen i Växjö kommun. Förvaltningen har drygt
2 700 anställda och är därmed kommunens största förvaltning. Vår verksamhet omfattar förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, resursenhet, fritidshem, gymnasieskola och gymnasiesärskola. Dessutom ingår fritidsgårdsverksamhet, kulturskola och skolbibliotek. Vi har även verksamheter med olika inriktning så som Reggio Emilia, musik och IB (International Baccalaureate).

Är du en driven person som tycker om att anta nya utmaningar, att vara i framkant och brinner för att barn och elever kan utvecklas utifrån var och en sina egna förutsättningar? Då är det dig vi söker!

Förra läsåret inledde vi ett treårigt projekt med Skolverket inom ramen för "Samverkan för bästa skola". Efter förra årets kartläggning identifierade vi två huvudområden: nyanländas lärande och entreprenöriellt lärande. Projektet pågår i två år till. I år har vi förmånen att verkställa arbetet kring ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen genom föreläsningar, litteraturläsning och kollegialt lärande. Syftet är att höja alla elevernas lärande, att stimulera eleverna i att utveckla ett mer medvetet språk som kommer att ge dem en djupare förståelse av det de lär sig. Nästa läsår kommer vi att fokusera på det entreprenöriella lärandet.
På skolan råder en mycket god sammanhållning och viljan att hjälpas åt med att ge våra barn och elever så bra förutsättningar som möjligt för att lyckas.

Kort om skolan: Braås skola är belägen ca 30 km norr om Växjö, mitt i samhället som ligger naturskönt vid sjön Örken. På Braås skola har vi förmånen att följa våra barn och elever från förskoleklass till och med årskurs 9. Hos oss går ungefär 400 elever.

Som arbetstagare hos oss är du viktig! Oavsett vilken roll du har i vår förvaltning kommer du, tillsammans med oss, arbeta för att bidra till en positiv utveckling för våra barn och elever.




Publiceringsdatum
2017-10-11

Arbetsuppgifter
Tycker du att alla barn och elever ska kunna utvecklas utifrån sina egna förutsättningar, har ett positivt bemötande och deltar gärna i skolans utvecklingsarbete genom att identifiera framgångsfaktorer och styrkor i lärandemiljön som gynnar våra elevers utveckling mot målen är du välkommen att söka tjänsten! Vi söker nu en driven och handlingskraftig specialpedagog som kan leda elevhälsoarbetet på skolan!
Är du rätt person, kan du ha ett övergripande ansvar för elevhälsan på skolan och samordnare för övrig elevhälsopersonal och elevassistenter. Du leder elevhälsomöten, sitter med i skolans utvecklingsgrupp och får det övergripande ansvaret att leda arbetet med elevhälsoplanen, likabehandlingsplan och övriga handlingsplaner på skolan.
Som specialpedagog arbetar du hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande på organisation-, grupp- och individnivå. Du arbetar aktivt för skolutveckling utifrån ett tillgänglighetsperspektiv. Du har kunskap om forskning kring specialpedagogiska frågor om tillgänglighet och inkludering. Du handleder lärarna och elevassistenterna genom kvalificerade samtal. Du har lätt för att samarbeta och bistår rektor, utvecklingsgruppen med argument för organisationsbeslut för ökad inkludering (utifrån kartläggning på individ-grupp-skolnivå). Du ger specialpedagogisk handledning kring elever för att identifiera, analysera och delta i arbete med att undanröja hinder och orsaker till svårigheter i olika undervisnings- och lärandemiljöer.
Dokumentation, uppföljning, utvärdering och analys ingår som en central del av tjänsten.


Kvalifikationer
Du har en specialpedagogisk utbildning gärna med något av de fördjupningsområdena inom läs- och skriv, matematik eller NPF. Du ska ha kunskap om sambanden mellan lärmiljö och skolsvårigheter samt hur man identifierar faktorer som hindrar eller främjar lärande.
Du har:
• Kunskap om hur kartläggning och utredning görs utifrån många parametrar på individ - grupp och undervisning - skol- och organisationsnivå.

• Fördjupad kunskap om barns och ungas utveckling

• Kunskap om inlärningssvårigheter (perspektivet är här inte elevens inneboende svårigheter utan vad som orsakar dem i lärmiljön och hur de kan manifesteras)

• Kunskap om hur man följer upp skolans insatser för att möta alla elever (stöd och stimulans står det i styrdokumenten)
Kunskap om inkludering utifrån lagar, resolutioner och forskning
Kunskap om kvalificerade samtal (med uttalat syfte och verktygslåda av metoder för samtalet efter behov)


Du arbetar förebyggande genom Kartläggning - lektionsobservationer mm, upptäcka möjliga hinder innan de uppstår. Hinder för närvaro kan vara allt ifrån gruppens klimat till möblering och lärarens ledarskap liksom skolans bedömningskultur och organisation kring uppmärksammande av oro kring elever. Kartläggningen leder sedan till insatser av alla som jobbar på skolan runt gruppen och eleven. Förebyggande insatser kräver kartläggning, därför är denna del nödvändig att prioritera.
Du medverkan under lärares planeringsarbete för att bidra med förebyggande perspektiv
Du medverkan i kollegialt lärande-grupper för att bidra med tillgänglighetsperspektiv
Du följer upp extra anpassningar med lärare och grupper av elever
Du stöttar lärare i utredningar och upprättande av åtgärdsprogram
Du säkerställer att åtgärdsprogram följs upp
Du gör en kartläggning av hinder på individ- grupp- och organisationsnivå

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

OBS! Ansökan sker enbart via Offentliga jobbs rekryteringsverktyg (www.offentligajobb.se).
Medtag utbildningsbevis och eventuell yrkeslegitimation vid intervju. För att bli aktuell för anställning behöver du visa två utdrag från belastningsregistret innan du anställs. Beställningsblanketter kan hämtas på www.polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag och du ska använda dels det som heter "Skola eller barnomsorg (442.5)" och dels "Belastningsregister 9 § (442.3)" som avser enskild person.

CV- och annonsförsäljare undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 180108 eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-24
Ange följande referens när du ansöker: UTBF 268/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Belinda Norinder 0474-622004

Företag
Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen

Adress
Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen
Box 1222
35112 Växjö

Kontorsadress
Västra Esplanaden 18 35112 Växjö

Jobbnummer
3744696

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Utbildningsförvaltningen: