Speciallärare med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling

Stockholms kommun / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.

För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:

- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Mälarhöjdens skola är en av Stockholms stads största grundskolor. Det är en F-9-skola med ca. 1200 elever och 150 personal. Den ligger nära storstaden med goda kommunikationer och nära naturen vid Mälaren. Skolan har höga resultat, god ekonomi och många elever söker till vår skola. Vi satsar mycket på utveckling där systematisk kompetensutveckling av personalen är en naturlig del. Utöver satsningar på digitalt och kollegialt lärande, driver skolan ett eget elevhälsolyft för att arbeta främjande och förebyggande kring elevhälsa. Skolan har ett starkt värdegrundsarbete som bl.a. gjort oss HBTQ-certifierade.

Vår restaurang är en plats för trivsam samvaro där det serveras god och näringsriktig mat.

Publiceringsdatum
2020-04-20

Dina arbetsuppgifter
Mälarhöjdens skola söker en speciallärare till vår verksamhet för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Du utgör en viktig del av elevhälsoteamet kopplad till verksamheten. I egenskap av speciallärare kommer du att jobba i nära samarbete med elever, lärare och andra kollegor. Du har vana av att driva elevhälsomöten samt ha kontakt med vårdnadshavare. Du undervisar utifrån extra anpassningar och särskilt stöd i elevgrupp men även enskilt samt har erfarenhet av att skriva och aktivt delta i arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram. Arbetet kräver stor självständighet och engagemang. Du tar del av interna och externa utredningar samt samordnar stödinsatser för eleverna inom verksamheten. Självreflektion kring yrkesrollen och hur du kan bidra till förbättrade resultat är viktigt för att utveckla verksamheten. I uppdraget ingår också att observera, kartlägga hinder och framgångsfaktorer samt planera insatser för enskilda elever, gruppen som helhet men även för att underlätta elevens återgång till ett större sammanhang. Vi ser gärna att du även kan handleda dina kollegor i syfte att utveckla en god lärmiljö inom verksamheten.

I tjänsten ingår mentorskap för elever inom verksamheten. Du dokumenterar och stödjer eleverna i deras sociala och kunskapsmässiga utveckling.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst.



Kvalifikationer
- Legitimerad lärare med en ämneslärarexamen främst inom sv, en och so.
- Speciallärarexamen med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling. Helst erfarenhet av arbete som speciallärare, gärna inom mindre grupp.
- Du har erfarenhet av arbete med elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, dyslexi och språkstörning.

Extra meriterande erfarenhet/kunskap

- Du är tydlig och lösningsfokuserad i din kommunikation.
- Du har en god förmåga och är flexibel i ditt arbete med att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare samt personal.
- Erfarenhet och hög kompentens gällande kartläggning, bedömning av elevers kunskaper och kunskapsutveckling inom olika områden samt revidering utifrån de extra anpassningar och särskilt stöd som ges.
- Erfarenhet och kompetens kring IKT samt digitala hjälpmedel för elever i behov av särskilt stöd. Du har god förtrogenhet med att bedriva undervisning utifrån digitala miljöer.
- Kunskap och skicklighet i skriftlig dokumentation.

Du som är nyexaminerad lärare har rätt till en mentor under ditt första år, introduktionsperioden.
Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.
Läs mer på www.pedagogstockholm.se

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 200812 Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/1838".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Jobbnummer
5195071

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: