Specialistsocionom till Mottagning- och utredningsenheten barn o

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Barn- och ungdomsvården i Sandviken är inne i en spännande och aktiv utvecklingsfas. Vi har nyligen genomfört en förändrad organisation med mer specialiserade arbetsuppgifter och en kraftigt utökad bemanning. Satsningen syftar till att säkerställa en hälsosam arbetsbelastning och goda förutsättningar att utföra ett arbete med hög kvalitet för att kunna ge ett ännu bättre stöd till de personer som kommer i kontakt med oss. I förändringarna ingår en utveckling av familjehemsvården,
vårt HVB för ungdomar och förstärkta resurser för nära ledarskap och stöd i vardagen.

Den nya organisationen för myndighetsutövningen består av två enheter:
• Mottagning- och utredningsenheten (0-20 år) * Placerings- och familjerättsenheten (0-20 år)

Mottagning- och utredningsenheten är uppdelad i tre team:
• Mottagning * Utredning barn * Utredning ungdom

Som stöd för handläggarna på enheten finns en enhetschef, en gruppledare, två specialistsocionomer, en handläggar-assistent samt en barn- och ungdomsassistent. Till enheten söker vi nu specialistsocionom med placering vid Mottagning- och utredningsenheten.

Utvecklingen av barn- och ungdomsvården innebär också att ställa om förvaltningens ungdomsboende till ett akut-, utrednings- och stödboende för ungdomar 13 - 20 år, vilket kommer att utgöra en resurs för myndighetsutövningens medarbetare och innebära en kvalitetsökning för målgruppen. Förvaltningen har också en väl fungerande öppenvårdsverksamhet som erbjuder kunskapsbaserade familjebehandlande insatser.

Det pågår ett förvaltningsövergripande arbetsmiljöprojekt som bland annat innefattar en timmes reflektionstid per dag för socialsekreterare. Syftet är att balansera de höga krav som finns i en socialsekreterares arbetsvardag, genom att tillföra resurser i form av ökade möjligheter till återhämtning och målsättningen är att förändringarna permanentas under 2022.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen har du goda möjligheter till kompetensutveckling och du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp. Vi har även en reflektionsgrupp som extra stöd för socialsekreterare som är nya i sin roll.

Kommunövergripande förmåner vi erbjuder dig är bland annat:
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen



Publiceringsdatum
2022-04-22

Arbetsuppgifter
Som specialistsocionom kommer du att arbeta med komplexa situationer både avseende omsorgsbrist och beteendeproblematik. I ditt uppdrag ingår att dela med dig av din erfarenhet och kunskap till övriga medarbetare, att vara metodstöd i LVU-processer samt vara en aktiv mentor i andra ärenden där dina kollegor behöver stöd och vägledning. Som mentor delar du ansvaret för introduktionen i gruppen med gruppledare och enhetschef. Du kommer i huvudsak att handlägga ärenden tillsammans med kollegor utifrån kollegialt lärande.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom och har flerårig erfarenhet av arbete med utrednings- och handläggningsarbete av och med barn/ungdomar samt deras familjer. Det är meriterande med erfarenhet av arbetsledning. Du är trygg i din roll och du tycker att samverkan är viktigt och intressant. Tidigare arbete utifrån BBIC och Signs of Safety är ett krav. Vi ser gärna att du har erfarenhet av nätverksarbete och säkerhetsplaneringar.
Du är trygg i dig själv samt i ditt uppdrag inom socialtjänstens myndighetsutövning och har en ambition att vidareutvecklas i din roll. Det är av stor vikt att du genom din person och kompetens kan vara med och skapa trygghet i arbetsgruppen och bidra till ett kvalitativt arbete. Vi förutsätter att du är en empatisk person och att du vill arbeta målmedvetet för att både du själv och dina kollegor ska trivas och ha det bra tillsammans på jobbet. Arbetet hos oss förutsätter och erbjuder flexibilitet. Vi tror att det är bra om du har en god förmåga till struktur och fokus, detta då det ligger i jobbets natur att saker då och då inträffar som sätter medarbetarnas stressnivå och tålamod på prov. För att kunna arbeta hos oss ska du även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
B-körkort är ett krav. Om du känner att den beskrivningen stämmer på dig är du varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
I den här rekryteringen tillämpar vi fortlöpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna.

I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "55-22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sandvikens kommun (org.nr 212000-2346)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Jan Nilsson
jan.nilsson@sandviken.se
026-24 13 93

Jobbnummer
6561963

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: