Specialistsocionom Missbruk/beroende

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Vill du medverka i människors utveckling och förändring?

Här har du chansen till ett spännande jobb som specialistsocionom i Vuxengruppen. Vårt uppdrag är att arbeta med människor som har ett missbruk/beroende och ev psykisk ohälsa. Vi har också uppdrag att arbeta med människor som utsätts för våld i nära relationer samt deras förövare.

Vuxenenheten består av två arbetsgrupper. Vuxengruppen med två socialsekreterare och två fältsekreterare samt beroendecentrum med tre beroendeterapeuter. Grupperna har gemensam enhetschef som sitter i samma lokal. Vi har också en egen administratör till vår hjälp. Grupperna är samlokaliserade på närsjukhuset i Ljusdal i beroendecentrums lokaler där även Region Gävleborg har sjuksköterska och en läkare. Grupperna arbetar mycket nära varandra utifrån samlad kompetens och erfarenhet. God stämning, bra sammanhållning och kollegor som stöttar varandra. Vuxenenheten består av ett dynamiskt gäng medarbetare med olika bakgrund, ålder och erfarenhet. Vår ambitionsnivå är hög vilket också innebär att humor och trygghet är viktiga delar hos oss för att skapa balans i vårt komplexa arbete. Arbetet är varierande, utvecklande och utmanande.
Som specialistsocionom är du underställd enhetschef och har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen innebär att du ska ge specialiststöd till chef och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du är ett metodstöd för handläggare i komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och bevaka och bidra till att relevant forskning implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik. Som specialistsocionom har du också egna ärenden.
Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning.
Socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav. Du bör ha minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och har god erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt SoL och LVM. Du bör ha god förmåga att uttrycka dig i svenskt tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter, externa och interna samverkanspartners. Vi ser med fördel om du har utbildning inom MI och ASI.

Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är stabil, pedagogisk och har förmåga att entusiasmera och vägleda andra för att på så sätt utveckla verksamheten. Du tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du är van att arbeta självständigt, är initiativrik och driver ärendena framåt. Du har god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer vilket bidrar till goda förutsättningar för samverkan i arbetet. Du är lösningsorienterad och flexibel på så sätt att du kan förhålla dig till förändrade omständigheter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Provanställning kan tillämpas.
Vi satsar på en organisation för stabilitet och kvalitet med nära chefsskap och specialistsocionomer. Personalens kompetens är väsentlig för att nå rättssäkerhet och upprätthålla god kvalitet i arbetet. Under 2018 genomförs ett projekt om 7-timmars arbetsdag med full betalning. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensplan- Efter att ha jobbat hos oss i några år så kan du räkna med en längre utbildning. Vi har bla friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar. Extern handledning är en självklarhet för oss.
B-körkort krävs. Ansökningshandlingarna kommunen tillhanda senast 2018-01-14
Tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligast.
Heltid.
Anna Höglund, enhetschef, 073-274 74 49.
Facklig kontaktperson nås via växel, 0651-180 00.
2018-01-14

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning med tillträde snarast möjligast Heltid

Publiceringsdatum
2017-12-27

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Höglund anna.hoglund@ljusdal.se

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
3875800

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: