Specialistsocionom, försörjningstöd

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Arbetsplats

I Ljusdal arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla verksamheten. Vi har Sveriges viktigaste jobb och hos oss finns framtidens arbetsplats. Vi strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vill du vara med och påverka?

Försörjningsstödsenheten består av sex handläggare, en specialistsocionom samt en närvarande enhetschef. Till vår hjälp har vi en administratör. I enheten finns även en Alkoholhandläggare och Budget och skuldrådgivare.

Publiceringsdatum
2019-01-08

Dina arbetsuppgifter
Som specialistsocionom är du underställd enhetschef. Det är bra om du har erfarenhet och eller någon form av utbildning i ledning då du skall kunna handleda vägleda gruppen eller den enskilda medarbetaren i operativa frågor i det dagliga arbetet, dock utan att vara chef. Du har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen som specialistsocionom innebär att ge specialiststöd till chefen och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Utreda samt verkställer komplicerade ärenden,alternativt bistå medarbetare i sådana ärenden. Du är ett stöd för handläggare i överklaganden och komplicerade ärenden. Du skall kunna analysera domar och använda det som lärande. Du vägleder och handleder medarbetare i operativa frågor i dagliga arbetet. Ansvaret för introduktion av nyanställda och du utövar mentorskap för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning.

Försörjningsstöd är en del av socialtjänsten, du representerar enheten vid intern och extern samverkan. I samverkan med enhetschef håller du dig uppdaterad inom aktuell lagstiftning och forskning inom enhetens verksamhetsområde. Du ska på ett pedagogiskt sätt förmedla och implementera nya kunskaper i det dagliga arbetet samt utveckla arbetssätt och metoder som bygger på ett evidensbaserat synsätt.

Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik och att utredningar och journalföring sker på ett rättssäkert sätt. Befattningen innefattar även handläggning av egna ärenden.

Kvalifikationer/utbildning
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av ekonomiskt bistånd. Ledarutbildning eller erfarenhet därav är meriterande. Du har en god administrativ förmåga och har lätt för att samarbeta med kollegor och andra myndigheter. Vi söker dig som är van att arbeta självständigt med stor drivkraft och samtidigt har god samarbetsförmåga. Som specialistsocionom är det viktigt att du kan planera ditt arbete i förväg och kan organisera och prioritera samt att hålla uppsatta deadlines. Du skall kunna vara flexibel och snabbt hoppa in i akuta situationer. Du ser möjlighet till förändringar, är noggrann och klarar av att hantera hög arbetsbelastning. Du behöver vara analytisk lagd, lösningsorienterad samt ha kännedom om gällande lagstiftning. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt god datorvana. Vi arbetar i dokumentationssystemet Treserva. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrig information
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensplan. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå eller psykoterapeutisk inriktning. Vi har bl a friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas. Nu tillämpar vi sju timmars arbetsdag. Vill du medverka till att utveckla ett spännande arbete inom socialtjänsten?


Varaktighet och Sysselsättningsgrad

Tillträde snarast möjligt.
Tillsvidareanställning, heltid.

Upplysningar lämnas av
Lennart Diamant, enhetschef försörjningsstöd 0651-180 97

Facklig kontakt
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Sista ansökningsdag
2019-01-29

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lennart Diamant lennart.diamant@ljusdal.se 0651-18097

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
4542930

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: