Specialistsocionom

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
2019-02-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialistsocionom" (publicerad 2023-03-01) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Arbetsplats
Vill du vara med och bidra i människors utvecklings- och förändringsprocesser? Då är det betydelsefulla och ansvarsfulla arbetet som specialistsocionom vid beroendecentrum i Ljusdal rätt plats för dig! Ljusdals kommun är belägen i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

Publiceringsdatum
2019-02-15

Dina arbetsuppgifter
Som specialistsocionom är du underställd enhetschef och har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen innebär att du ska ge specialiststöd till chef och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du är ett metodstöd för handläggare i komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och bevaka och bidra till att relevant forskning implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik. Som specialistsocionom har du också egna ärenden. Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning.

Kvalifikationer/utbildning
Socionomexamen eller annan akademisk utbildning enligt Socialstyrelsens krav. Du bör ha minst 5 års erfarenhet av myndighetsutövning och har god erfarenhet av att arbeta med lagstiftning enligt SoL och LVM. Du bör ha god förmåga att uttrycka dig i svenskt tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt både med klienter, externa och interna samverkanspartners. Vi ser med fördel om du har utbildning inom MI och ASI.

Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är stabil, pedagogisk och har förmåga att entusiasmera och vägleda andra för att på så sätt utveckla verksamheten. Du tycker att mötet med klienter är viktigt för att skapa ett gott socialt arbete. Du är van att arbeta självständigt, är initiativrik och driver ärendena framåt. Du har god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer vilket bidrar till goda förutsättningar för samverkan i arbetet. Du är lösningsorienterad och flexibel på så sätt att du kan förhålla dig till förändrade omständigheter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Provanställning kan tillämpas. Körkort krävs.

Övrig information
Vi arbetar i en organisation som har ett salutogent synsätt och strävar efter ett situationsanpassat ledarskap med fokus på de individuella styrkor som varje medarbetare var för sig har. Medarbetarnas kompetens, engagemang och ansvarslust är väsentliga komponenter för att nå rättssäkerhet och för att upprätthålla en god kvalitet i arbetet. Vi ingår i ett projekt sedan 2018 där 7-timmars arbetsdag med full lön är en attraherande möjlighet att få extra tid till återhämtning och ett rikt liv vid sidan av arbetet. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete i den mån verksamheten tillåter och satsar på vidareutbildning utifrån vår kompetensutvecklingsplan. Vi har bland annat friskvårdspeng och en möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar. Extern handledning är en självklarhet för oss. Intervjuer kommer att ske löpande under tiden ansökan är öppen så sök gärna så snart som möjligt!

Varaktighet och Sysselsättningsgrad

Tillsvidareanställning, heltid.
Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar lämnas av
Ronnie Karlsson, enhetschef, 0651-761305.

Facklig kontakt
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.

Sista ansökningsdag
2019-03-17

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ronnie Karlsson ronnie.karlsson@ljusdal.se 0651-183 38

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
4616067

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: