Specialistsocionom

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
2017-10-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialistsocionom" (publicerad 2023-03-01) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Vi vill öka vår barntid i familjehemsarbetet! Var med och utveckla det med oss!

Barnens behov är i fokus och utgångspunkten är att barn ska bli lyssnade på, göras delaktiga och få information. Familjehemsenheten består idag av fem socionomer. Till vår hjälp finns en egen administratör. Tre av oss arbetar som barnsekreterare, varav en som specialistsocionom, och två av oss arbetar med att rekrytera och utreda familjehem. Vi arbetar nära varandra utifrån samlad kompetens och personlighet. Ambitionsnivån är hög vilket innebär att humorn är viktig för att få balans i detta komplexa arbete. Vi prioriterar möten med barn, familjehem och föräldrar. Vi vill öka vår barntid i arbetet och utveckla stödet till familjehemmen. I det arbetet har specialistsocionomen en viktig funktion. Arbetet är varierande, utvecklande och utmanande.
Som specialistsocionom är du underställd enhetschefen och har ett särskilt ansvar för professionsområdet i relation till både chef och medarbetare. Rollen innebär att ge specialiststöd till chefer och handläggare i ärendefrågor, handläggning och dokumentation. Du är ett stöd för handläggare i överklaganden och komplicerade ärenden. Du förväntas ansvara för att evidensbaserad praktik tillämpas och bevaka och bidra till att relevant forskning implementeras i verksamheten. Som specialistsocionom sammanställer du kunskapsunderlag och bidrar till utveckling av utredningsmetodik.
Rollen innebär att du utövar mentorskap för medarbetare samt ansvarar för praktikanter inom verksamhetsförlagd utbildning. Befattningen innefattar även handläggning av egna ärenden.

Socionomexamen. Du bör ha minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning med placerade barn inom familjehemsverksamhet samt god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt. Det är bra om du har utbildning i BBIC, i Signs of Safety eller systemteori. Arbetet ställer krav på att du kan vara flexibel, samarbetsinriktad men också drivande. Vi ser gärna att du som sökande är tydlig, engagerad och noggrann. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För detta arbete krävs att du uppvisar registerutdrag från Rikspolisstyrelsen.
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Därför satsas på nära chefskap, specialistsocionom knuten till varje arbetsgrupp med myndighetsutövning och stöd av administratör till varje arbetsgrupp. Under år 2018 har omsorgsnämnden beslutat att för IFO prova 7-timmars arbetsdag med bibehållen lön för att ge en längre dygnsvila i syfte att minska stress. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå eller psykoterapeutisk inriktning. Vi har bland annat friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss. Provtjänstgöring kan tillämpas.
Tillsvidareanställning, tillträde 180101 eller enligt överenskommelse.
Heltid.
Chatarina Plomér, Verksamhetschef , 0651-18094, 070-257 38 62.
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
2017-10-30

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidareanställning, tillträde 180101 eller enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2017-10-09

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Chatarina Plomér chatarina.plomer@ljusdal.se 0651-180 94

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
3739634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: