Specialist inom tillstånds- och markåtkomstfrågor
Svenska Kraftnät / Logistikjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla logistikjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta med tillstånds- och markåtkomstfrågor inom utredningar och tekniska förstudier inför utbyggnation och utveckling av stamnätet för el. Du kommer att tillhöra enheten Framkomlighet och planremisser, KF, som består av nio personer. Enhetens övergripande ansvar är att tillhandahålla specialiststöd för utrednings-, projekt- och förvaltningsverksamheten med kompetens inom områdena tillstånd, markåtkomst och skadereglering. Inom enheten finns även Svenska kraftnäts planhandläggarfunktion.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Publiceringsdatum2017-01-12ArbetsuppgifterI rollen som Specialist inom tillstånds- och markåtkomstsfrågor kommer du främst att ansvara för att förutsättningar för och behov av tillstånd och möjligheten till markåtkomst för stamnätsanläggningar (stationer och kraftledningar) utreds och redovisas i utredningsskede och inom ramen för teknisk förstudie.
> Du planerar och samordnar arbetet inom nämnda områden och tillser att behovet av tillstånd, villkor och markåtkomst för redovisas i framkomlighetsstudier i dessa tidiga skeden. Arbetet utförs i samarbete med ledare för utredning och teknisk förstudie samt andra kollegor och konsulter.
> I arbetet ingår att beställa, leda och följa upp konsulter inom ovan nämnda tidiga skeden samt säkerställa att arbetet redovisas i av Svenska kraftnät till-handahållna mallar och enligt gällande rutiner. Du ansvarar också för att kvalitetssäkra leveranser från konsulter utifrån tid, kostnad och kvalitet.
> I arbetsuppgifterna ingår tidig dialog med myndigheter som länsstyrelser, kommuner, Energimarknadsinspektionen, Miljö- och energidepartementet med flera.
> Du bidrar också med stöd till verksamheten genom att delta i arbetsgrupper för framtagande av råd, anvisningar och instruktioner i enskilda och övergripande, strategiska frågor. Vidare medverkar du i arbetet med att ta fram svar på övergripande remisser som kommer från regering och myndigheter.
> I arbetet ingår att kontinuerligt delta och bidra i verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområden.
Utvecklingsmöjligheter
Du kommer att ges möjlighet att fördjupa och bredda din kunskap inom såväl sakfrågorna som Svenska kraftnäts verksamhetsområde och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen inom juridik, miljö-/naturvetenskap, lantmä-teri/samhällsbyggnad, eller motsvarande relevant utbildning. Vidare har du:
> Längre tids erfarenhet (>2 år) av eget arbete med tillståndsfrågor inom infra-strukturprojekt eller myndighet.
> Mycket god kännedom om miljöbalken och anslutande lagstiftning och dess tillämpning. Du är kommunikativ och uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.
> Körkort med B-behörighet.
Vi ser gärna att du har:
> Erfarenhet av arbete med markåtkomstsfrågor inom energibranschen eller annan infrastruktur.
> God kännedom om ellagen.
> Tidigare erfarenhet från att leda och styra konsulter i komplexa projektmiljöer.
> Erfarenhet av kontakter med såväl myndigheter som sakägare.
Dina personliga egenskaper
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet vilket är viktigt för att bidra till Svenska kraftnäts långsiktiga uppdrag.
Du har lätt för att samarbeta och relaterar till dina kollegor på ett lyhört och smi-digt sätt. God samarbetsförmåga är en förutsättning då arbetet innebär många kontaktytor inom och utanför Svenska kraftnät.
Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt, vilket är nödvändigt för arbetet i en stor organisation med många pågående aktiviteter och uppdrag.
Du är lösningsinriktad och ser svårigheter som utmaningar att lösa, kanske med hjälp av nya idéer och angreppssätt. I en komplex verksamhet med utmaningar som ofta är unika är det mycket värdefullt att ha denna egenskap.
För att klara arbetsuppgifterna är det en förutsättning att du är självgående och tar eget ansvar för framdriften av arbetsuppgifterna och utveckling av verksamheten.
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.
Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Ulrika Sigerud, tel. 010-475 82 39 alternativt HR-specialist Johanna Engdahl, tel. 010-475 83 55. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2017. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt överenskommelse.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-01-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSvenska Kraftnät
AdressSvenska Kraftnät
Svenska kraftnät
Box 1200
17224 Sundbyberg
KontorsadressSturegatan 1
172 31 Sundbyberg
Jobbnummer 3257118
Observera att sista ansökningsdag har passerat.