Specialist inom informationssäkerhet till Statens servicecenter

Statens Servicecenter / Säkerhetsjobb / Gävle
2022-01-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Specialist inom informationssäkerhet till Statens servicecenter" (publicerad 2022-02-02) ⬅️


Visa alla säkerhetsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för verksamhetsskydd ansvarar för det övergripande och samordnande säkerhetsarbetet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. Avdelningen har två enheter; enheten för operativ säkerhet och den enhet du kommer att tillhöra, enheten för strategisk säkerhet.
Vi står inför många nya utmaningar, våra uppdrag växer, frågeställningarna blir mer komplexa och säkerhetskraven högre. Vi söker dig som vill vara med och driva vår spännande utveckling och bidra till vår entreprenörsanda. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med mycket frihet under ansvar. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina kollegor får möjlighet att vara med och påverka arbetet. Du får en chef som tycker att initiativförmåga, tydlighet och transparens är ett måste för att driva verksamheten framåt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som informationssäkerhetsspecialist arbetar du tillsammans med kollegor med att utveckla, leda, samordna och följa upp Statens servicecenters informationssäkerhetsarbete. Det innebär bland annat att utveckla och förbättra vårt ledningssystem, ta fram och utveckla styrande och stödjande dokument samt ta fram och hålla utbildningsinsatser inom området. Du är ett kvalificerat stöd för hela myndigheten inom området och deltar aktivt vid informationsklassningar, riskanalyser, upphandlingar, kravställningar och projekt samt i hanteringen av informationssäkerhetsincidenter. Du arbetar nära IT-arkitekter och IT-säkerhetsansvarig på IT-avdelningen, våra divisioner och andra stöd- och ledningsavdelningar. Vi har även leverantörskontakter och samverkan med andra myndigheter. Rollen förutsätter att du är självständig men har lätt för att samarbeta med andra.

Publiceringsdatum
2022-01-13

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen alternativt annan relevant utbildning inom informationssäkerhetsområdet
• Minst åtta års arbetslivserfarenhet varav minst fem års arbetslivserfarenhet, de senaste tio åren, av tillämpat systematiskt informationssäkerhetsarbete
• Erfarenhet av att utveckla och utforma ledningssystem för informationssäkerhet
• Erfarenhet av att planera och genomföra workshops och utbildningar inom informationssäkerhetsområdet
• Erfarenhet av informationsklassificering och riskanalyser
• Erfarenhet av incidenthantering av informationssäkerhetsincidenter

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa ett gott samarbete med andra
• Vara driven i att utveckla och förbättra
• Att förmedla information så att andra förstår, kunna tala inför grupp
• Att bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat för trivsel och utveckling
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter

Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifieringar inom området, t.ex. ISO 27001 Certified Information Security Manager (CISM) eller Certified Information Systems Auditor (CISA)
• Erfarenhet av informationssäkerhetsarbete inom området säkerhetsskydd
• Erfarenhet av kravställning på informationssäkerhet
• Erfarenhet av granskningar/revisioner för att följa upp efterlevnad mot interna och externa regelverk/krav
• Teknikförståelse för IT och IT-arkitektur
• Arbetat med informationssäkerhet inom statlig myndighet

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar sex månaders provanställningen.
Anställningen är placerad i Gävle eller Östersund, efter överenskommelse.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 1 februari, 2022. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att påbörjas under vecka 6.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och du måste därför vara svensk medborgare. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S
010-456 03 91

Jobbnummer
6245337

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: