Specialist inom elmarknad
Svenska Kraftnät / Elektronikjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla elektronikjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till avdelningen Elmarknad inom division System söker vi nu dig som vill arbeta i en roll som specialist där du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.
Publiceringsdatum2023-11-01Om tjänstenI tjänsten som specialist tillhör du enheten Intäktsprocesser. Enheten är central för flera av de grundläggande processerna på den svenska elmarknaden och ansvarar bland annat för energiavräkningen inom våra avräkningsprocesser (balans, utland, stamnät, transit, Ediel). Vidare ansvarar enheten för processerna kopplat till tariffsättning, balansansvarsavgifter, flaskhalsinkomster samt uppföljning, budgetering och prognos gällande kostnaderna för stödtjänster.
Som specialist får du en nyckelroll på enheten som utgör en viktig pusselbit i det operativa och strategiska arbetet inom enhetens ansvarsområden. I rollen får du insyn i den svenska och nordiska elmarknaden och erhåller en djupare förståelse för såväl vårt systemansvar som vår elnätsverksamhet.
Tjänsten innefattar:
• arbete i processerna för balans-, utlands- och transmissionsnäts-, transitavräkning och Ediel. Exempelvis att ta fram och kontrollera avräkningsunderlag, felsöka, analysera och ta fram faktureringsunderlag.
• bidra till att säkerställa att strukturdata är uppdaterad och korrekt.
• arbeta med utveckling och förbättring av befintliga processer och IT-system, analysera och felsöka samt följa upp ekonomiskt resultat.
Enheten du kommer att tillhöra består av 18 medarbetare i olika åldrar med olika bakgrund samt en jämn könsfördelning. Vi har en god stämning och stöttar varandra såväl i det operativa som strategiska utvecklingsarbetet. Du kommer att få utvecklas inom centrala funktioner på elmarknaden och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Om dig
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga och som trivs med att arbeta med komplexa frågor tillsammans med andra. Du har förmåga att kunna analysera och lösa komplicerade problem. Då arbetsuppgifterna både är utmanande och varierar från dag till dag är det av vikt att du kan anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift och kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt för att driva dina processer enligt tidsplan. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du examen inom teknik eller ekonomi alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdigt. Du har arbetat i minst 1 år hos t.ex. elnätsföretag, balansansvarig, elhandelsföretag eller motsvarande där du fått erfarenhet av elmarknadens processer eller erfarenhet från avräkning. Du har arbetslivserfarenhet av att ha arbetat operativt i system som används i centrala processer för elmarknaden samt förståelse för dessa IT-stöd och deras funktioner. Vidare har du mycket goda kunskaper i Excel. Du kan kommunicera obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av en eller flera av följande områden:
• erfarenhet av flera av de avräkningsområden som Svenska kraftnät arbetar inom.
• du har minst 2 års arbetslivserfarenhet av att arbeta operativt i system som används för avräkning och god förståelse för IT-stöd och deras funktion.
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inom Sverige kan förekomma i denna tjänst
• Sista ansökningsdag 24 november 2023
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg,
lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 eller Albert Lundgren Barnéus,
albert.lundgren.barneus@hrmab.se alt. +46 70 236 36 99.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 8231481
Observera att sista ansökningsdag har passerat.