Specialist elkraft

Trafikverket / Elkraftsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla elkraftsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Öckerö, Ale eller i hela Sverige

Rollen som Elkraftingenjör är uppdelad i två delar, VHI och EL-planering. I rollen som Vakthavande ingenjör (VHI) tjänstgör du dagtid i ett rullande schema på eldriftcentralen i Gävle. I arbetsuppgifterna som VHI stödjer du eldriftingenjörerna med systemkunskap inom följande områden.

• Beslut om förändringar i kraftförsörjningen vid onormala eller störda driftlägen
• Granska och besluta om arbetsbegäran för 132 kV och för övriga speciella fall
• Styra och hantera effektstyrningssystemet (EFS)
• Ta fram tillfälliga driftinstruktioner
• Driftorderhantering, t ex stoppa planerade arbeten pga förändringar i driftläget
• Larmhantering
• Elkraftrelaterade frågor som t ex berör restriktioner för tågtrafik.

Som VHI agerar du också som systemansvarig och har därmed ett delegerat systemansvar från Chefen Elkraftsystem.

För arbetet krävs att du har en kontinuerlig systemöversikt över hela Trafikverkets kraftförsörjning.
I rollen som VHI förväntas du också bidra till att eldriften upprätthålls med så hög nyttjandegrad som möjligt samt att du har en proaktiv inställning till verksamheten.

Övrig tid utanför rollen som VHI arbetar du med andra arbetsuppgifterna inom El-planering som till exempel att ta fram driftinstruktioner, driftanalyser, haveriutredningar, selektivplaner, reläskyddsinställningar och att delta i arbetet med vissa kraftförsörjningsutredningar.

I samband med anställningen genomgår du under första halvåret en intern utbildning.

Publiceringsdatum
2013-03-12

Kvalifikationer
Du har civilingenjörsutbildning inom elkraft eller motsvarande högskoleutbildning i kombination med relevant erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst fem års erfarenhet från elkraftbranschen och du har även vana att analysera elnät och snabbt hitta lösningar på problem. Det är också en merit om du har arbetat med selektivplaner och reläskyddsfrågor.

Datorvana krävs inom de vanliga Office-programmen. Har du kunskaper om simuleringsprogram som till exempel Mathcad, MatLab eller Simpow ses det som meriterande.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt är van att skriva tekniska dokument.

Som person är du analytiskt lagd och har en god problemlösningsförmåga. I arbetet krävs en kommunikativ förmåga samt att kunna prioritera och agera kontrollerat i akuta lägen. Tjänsten kräver också att du har en god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

B-körkort är ett krav.

Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning är placerad i säkerhetsklass.
Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-03-26
För att söka tjänsten gå in på Klicka på denna länk för att göra din ansökan klicka in dig på den tjänst du är intresserad av.
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt, därför eftersträvar vi en mångfald bland våra medarbetare.
Ange följande referens när du ansöker: 18:2012:59
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.

Kontakt
Sektionschef Nils Rohlsson 010-1231840
Enhetschef Leif lindmark 010-1231822

Facklig kontakt
Saco Jonas Sjöholm 010-1238380
ST Stefan Kratz 040-202230
SEKO Urban Haglund 011-212481

Företag
Trafikverket

Adress
Trafikverket
Röda vägen 1
78189 BORLÄNGE

Kontorsadress
Röda vägen 1

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0771-921921
Faxnummer: 0243-78900

Jobbnummer
1491247

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: