SOS-operatör Luleå

SOS Alarm Sverige / Brandmansjobb / Luleå
2016-08-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "SOS-operatör Luleå" (publicerad 2018-09-03) ⬅️


Visa alla brandmansjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos SOS Alarm Sverige i Luleå, Sundsvall, Östersund, Falun, Uppsala eller i hela Sverige

Jag heter Maria Khorsand och är VD för SOS Alarm. Under min tid som VD har jag sett fantastiska insatser utförda av mina kollegor på SOS-centralerna, viktiga och ibland livsavgörande insatser för den hjälpsökande. Vill du bli en av oss? Om du vad som krävs så är du varmt välkommen till mig och mina kollegor på SOS Alarm.

ROLLEN

Som SOS-operatör är du en del av navet som skapar trygghet och säkerhet för alla som ringer till nödnumret 112. Under dygnets alla timmar utförs fantastiska insatser på våra SOS-centraler och nu behöver vi bli fler. I Luleå söker vi nu 2 stycken SOS-operatörer med start i höst och i vår.

Som SOS-operatör svarar du på nödnumret 112 och är den hjälpsökandes första kontakt innan andra hjälpresurser är på plats. Samtalen omfattar allt ifrån akuta sjukfall, trafikolyckor, bränder till samtal där någon bara är i behov av en trygg röst. Med intervjustöd och anpassad teknik säkerställer du att rätt resurser skickas till rätt plats.

I rollen som SOS-operatör arbetar du systematiskt, metodiskt och faktabaserat samt visar engagemang, respekt och medkänsla. För att klara det behöver förnuft och fakta balanseras med känsla i varje enskild situation. Som stöd finns processer, rutiner och riktlinjer för att kunna fatta rätt beslut. Arbetet bedrivs på en SOS-central där du sitter i en öppen miljö. I pågående samtal samverkar du med kollegor och externa resurser som polis, räddningstjänst och ambulans. Arbetet bedrivs ofta i ett högt tempo och hjälpsökande står alltid i fokus. Du börjar i rollen som 112-mottagare för att sedan vidareutvecklas i rollerna som ambulansdirigent och räddningsåtgörare, det innebär därför att du kan ha olika arbetsuppgifter beroende på arbetspass vilket skapar större variation i arbetet.

VI SÖKER DIG

Vi söker dig som har:

• Minst fem års arbetslivserfarenhet och fullgjord gymnasieutbildning.
• Arbetat inom akutsjukvård, sjöräddning eller som polis, sköterska, livräddare och väktare.
• Svenskt medborgarskap och behärskar det svenska språket samt har goda kunskaper i engelska och gärna något ytterligare språk.
• Erfarenhet av dygnsgående tjänst, då arbetstiderna hos oss är förlagda till dag-, kväll- och nattpass.
• Stort engagemang, ansvarskänsla, empati och är trygg i dig själv.
• En utpräglad känsla för att vilja hjälpa andra människor och ett stort tålamod.
• Förmåga till att samverka och bidra till ett öppet och förtroendefullt arbetsklimat.

SOS Alarm strävar efter mångfald och ser gärna sökande med såväl svensk som utländsk bakgrund.

VI ERBJUDER

Vi erbjuder dig en möjlighet att utvecklas i en dynamisk miljö och att få vara med på resan om att skapa ett tryggare Sverige för alla. Genom vår SOS-skola får du en unik operatörsutbildning på 13 veckor i samband med din anställning. I utbildningen varvas teori med praktik samt handledning mellan varje teoripass så att vi säkerställer att du lär dig arbetet på bästa sätt. Delar av utbildningen är förlagd till SOS Alarms skola i Uppsala, däremellan är man på sin "hemmacentral" med handledare som utbildar och introducerar praktiskt i arbetet.  Vidare erbjuds även kontinuerlig kompetensutveckling för att bibehålla en hög kvalitet i det dagliga arbetet. 

Tjänsten ger möjlighet till arbete på både hel- och deltid (minst 60 %), och arbetstiden kan till viss del påverkas genom s.k. planeringsschema. Observera att det inte är möjligt att förlägga sin arbetstid till endast dag, kväll eller natt utan variation i schemat kommer att finnas. 

Välkommen med din ansökan dock senast den 28 augusti. Vänligen ange i din ansökan om du söker heltid eller deltid (ange i vilken omfattning). Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen, vänligen kontakta våra Rekryteringsspecialister på rekrytering@sosalarm.se . OBS! Vi tar inte emot ansökningar via mail utan hänvisar till vår hemsida https://sosalarm.se/Jobba-hos-oss/Lediga-tjanster/ .

På vår hemsida kan även du få svar på de vanligaste frågorna gällande rollen som SOS-operatör.

SOS Alarm har ett viktigt uppdrag, att vara navet som skapar trygghet och säkerhet. Detta ska bidra till att skapa ett tryggare Sverige för alla.
När krisen slår till är nödnumret 112 det nummer som hjälpsökande kan ringa. Ibland är krisen stor och berör många människor. Ibland drabbas en enskild individ eller en organisation. Oavsett vilket så är hjälpen bara ett samtal bort. Med den erfarenheten som bas har vi byggt en rikstäckande verksamhet av larmcentraler - som utgör grunden för vårt bidrag till ett tryggare Sverige.

Våra medarbetare kan med sin kompetens, sin empatiska förmåga och SOS Alarms effektiva system och metoder se till att alltifrån ambulans, räddningstjänst, polis och jourhavande präst, till jouroperatör och väktare kan göra sitt jobb. Vi är navet som skapar ett tryggare och säkrare Sverige.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-08-16

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
SOS Alarm Sverige

Adress
SOS Alarm Sverige
Skomakargatan 35
97241 Luleå

Kontorsadress
Skomakargatan 35

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2996075

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från SOS Alarm Sverige

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos SOS Alarm Sverige: