Sommarjobb som försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen
Försäkringskassan / Kontorsjobb / Göteborg
2018-03-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Sommarjobb som försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen " (publicerad 2019-03-22) ⬅️
Visa alla kontorsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Göteborg,
Kungälv,
Kungsbacka,
Tjörn,
Stenungsund eller i
hela Sverige Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Avdelningen barn och familjs 2 400 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 18 orter i hela landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Du kommer framförallt att arbeta med att fastställa sjukpenninggrundande inkomst. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana.
Det är meriterande om du
•
har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2018-03-29Övrig informationFyra tjänster, tidsbegränsade heltidstjänster under perioden juni-augusti, förlängning med timanställning under höstterminen 2018. Tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
KontaktChef: Pär Lagerqvist, 010-119 54 01 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Linda Milve, 010-111 44 96 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Eric Berg, 010-119 92 77. Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37. Seko:
fseko@forsakringskassan.seSå ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 8 april 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-04-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 4053035
Observera att sista ansökningsdag har passerat.