Sommarjobb på Polisens kontaktcenter (PKC), placering i Falkenberg

Polismyndigheten / Säkerhetsjobb / Falkenberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Falkenberg, Varberg, Halmstad, Laholm, Båstad eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Falkenberg, Varberg, Halmstad, Härryda, Borås eller i hela Sverige

Om arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu PKC-operatörer till polisens kontaktcenter för sommarjobb med placering i Falkenberg med start v 21 2024.
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige, samtidigt som du utvecklas och får erfarenheter för livet.

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 700 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisens kontaktcenter (PKC)
PKC i region Väst är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner i Sverige. Verksamhetsidén är att ge människor en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC är en arbetsplats som ständigt utvecklas och får nya uppgifter.

PKC i region Väst har arbetsplatser i Göteborg, Bengtsfors, Falkenberg och Skara.

Arbetsuppgifter
I din funktion som operatör på PKC så präglas din roll av Polisens värdegrund, serviceåtagande mot allmänheten. Vid PKC så hanterar du alla typer av brott och utför initiala utredningsåtgärder där du lägger grunden för det fortsatta utredningsarbetet. I samtal med inringare eller via digitala kanaler mottar du information som därefter dokumenteras och administreras.
Du är samhällsintresserad och kan tolka och tillämpa regelverk. I arbetet ingår att snabbt identifiera inringarens behov och att därefter kunna individanpassa de första utredningsåtgärderna vilket ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. Stundtals kan arbetsbelastningen vara stor och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande. Du behöver därför ha god självkännedom och kunna hantera stress.
Arbetet är teambaserat där du arbetsleds av förundersökningsledare samtidigt som du arbetar självständigt. PKC samverkar med andra sektioner och i din roll kan du vid behov få stötta upp inom regionen.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att:
• Upprätta polisanmälningar.
• Utföra förstahandsåtgärder inom brottsutredning genom att exempelvis hålla förhör via telefon och säkerställa bevismaterial.
• Upprätta underrättelseuppslag samt vägleda medborgarna genom information om lagar och förordningar.
• Samverka med och bistå olika kontaktytor inom Polismyndigheten.
• Hantera ärenden via digitala tjänster.
Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs mer om Polisens kontaktcenter och vår verksamhetsidé på https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobba-pa-polisens-kontaktcenter/

Publiceringsdatum
2023-12-20

Kvalifikationer
Kvalifikationer
* Avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande.
* Pågående eller avslutad juristutbildning alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, exempelvis kriminologi, alt tidigare erfarenhet av arbete som PKC-operatör.
* Mycket goda kunskaper att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
* Goda kunskaper att samtala på engelska.
* Kan arbeta dagar, kvällar och helger.
* Goda datorkunskaper.

Meriterande
* Minst 30hp i straffrätt genomförd med godkänt resultat vid anställningsstart alt tidigare erfarenhet av arbete som PKC-operatör.
* Erfarenhet av att arbeta inom rättsväsendet.
* Utredningsvana.
* Goda kunskaper i andra språk utöver svenska och engelska.
* Tidigare erfarenhet av administrativt arbete med bred kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant.

Personliga egenskaper
För i lyckas i rollen tror vi att du:
* Har en mycket god samarbetsförmåga, men att du även kan arbeta självständigt.
* Uppträder med mognad och integritet och att du kan agera på ett lugnt och professionellt sätt.
* Kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte.
* Har ett driv och en god initiativförmåga till utveckling.
* Har en god självkännedom och en god förmåga att hantera stress.
* Är flexibel och anpassar dig till förändringar.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Information om uppdraget:
Agneta Nordeke, gruppchef
Sandra Ronnedal, handläggare
Nås via polisens växel 114 14
Information om rekryteringsprocessen:
Hör av dig till vår funktionsbrevlåda som bevakas av ansvariga HR-konsulter:
pkc-rekrytering.region-vast@polisen.se
I och med ledigheter över jul- och nyårshelger kan svar dröja.

Fackliga företrädare för ST inom Polisen, SEKO Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information
Din anställning inleds med en obligatorisk grundutbildning.
Utbildningen som varar i 3 veckor startar v21 2024 och är planerad att äga rum i Göteborg men kan eventuellt bli förflyttad annan ort exempelvis Halmstad eller Skara. Resor och ev. övernattning kan därför förekomma beroende på vilken placeringsort du är intresserad utav.
En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden och en förutsättning för fortsatt anställning är att du klarar utbildningen där det även ingår examination.

Anställningsform: allmän visstidsanställning under sommarperioden under perioden 21/5-30/8. Heltid.
Arbetstid: 2-skift (dagar, kvällar, och helger)
Arbetstid under grundutbildning: 3 veckors utbildning varav 1 vecka måndag-fredag främst dagtid. Därefter varierande dagar och tider med handledning på skift, dagar och/eller kvällar.
Placering: Falkenberg
Start: v.21 2024
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 3:e januari 2024. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Uppge vilken ort du önskar arbeta ifrån. Sökande som är aktuella kommer att kallas till digital informationsträff som beräknas hållas vecka 3 alternativt vecka 4.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Storgatan 40 (visa karta)
311 34  FALKENBERG

Arbetsplats
Falkenberg

Jobbnummer
8342210

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: