Solutions Advisor/Kundrådgivare

Vattenfall AB / Kundservicejobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla kundservicejobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vattenfall AB i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Bjurholm eller i hela Sverige

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.

Publiceringsdatum
2024-02-14

Beskrivning av jobbet
Drivs du av att ge topp-service till kund? Vill du vara med på Vattenfalls resa mot att hjälpa samhället bli fossilfritt? Vattenfall Kundservice söker nu fler team medlemmar till gruppen Team Sol för avtalsrådgivning, service och support för kunder med solcellsanläggningar och andra egna energikällor.

Vattenfall Customer Service är en Nordisk organisation inom Vattenfallkoncernen som ser till att 1,5 miljoner kunder får en service i världsklass. I vår svenska verksamhet finns ca 350 medarbetare i Stockholm och Umeå som arbetar för att skapa en enkel lösning för över en miljon kunder. Våra kunder består av privatpersoner, energibolag, industrier och andra företag.

Om rollen
I rollen som Solutions Advisor/Kundrådgivare kommer du ansvara för att ge våra kunder snabb och professionell service. Du agerar ambassadör för Vattenfall genom att skapa förstklassiga kundupplevelser till våra kunder, främst via telefon och e-post. I samarbete med dina kollegor förväntas du ge rådgivning och återkoppling för en kundupplevelse med fokus på kvalitet och enkelhet. Teamets syfte är att hantera kundresan för de kunder som har befintliga solcellsanläggningar eller andra energikällor och hanterar stundvis mera komplexa ärenden.
Här får du möjlighet att vara med och stärka en växande organisation, en omväxlande vardag med varierande arbetsuppgifter och ett tätt samarbete med både interna och externa intressenter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Ge god service och skapa smidiga kundupplevelser
Arbeta med både inkommande och utgående samtal
Hantera e-post och ärenden
Hantera övriga administrativa arbetsuppgifter
Eftermarknad & Service för Vattenfalls solcellskunder

I rollen Solutions Advisor/Kundrådgivare får alla möjlighet att lära sig om Vattenfalls verksamhet och hur energibranschen fungerar. Du kommer få en gedigen utbildning vilket innebär att du inte behöver vara en expert inom energi för att kunna söka jobbet. Utbildningen varvar mellan teori och praktik i syfte att, efter genomförd utbildning, ska du kunna känna dig trygg i att hantera de kundärenden som man kommer att arbeta med.
Kravspecifikation
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning, alternativt att du har förvärvat motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet. För denna tjänst är det av vikt att du har tidigare erfarenhet från att arbeta med service via telefon/e-post, och kan kommunicera obehindrat på svenska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har
Erfarenhet av serviceyrken
Grundläggande kunskap om solceller och energimarknaden
Kunskaper i fler språk än svenska och engelska i tal och skrift
Kunskaper inom Microsoft Dynamics och SAP

Förutom de formella kompetenserna vi efterfrågar så lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är en positiv person som älskar att prata med kunder samt att ge god service. Vidare ser vi att du trivs med och tycker om att jobba mål- och resultatinriktat. Du är nyfiken på ny teknik och tycker om att utvecklas genom att bygga på din egen kunskap. Slutligen är du en kommunikativ, öppen och social person som lyssnar aktivt och har förmågan att på ett pedagogiskt sätt vägleda kunden och ge bästa möjliga service.
Vi ser fram emot din ansökan!
Ytterligare information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef Björn Häggström, 072-71 03 451.
För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta Catalina Roa Rodriguez, 070-00 26 802
Fackliga representanter för denna tjänst är Cecilia Bodin (Ledarna), Shahriar Badiei (Akademikerna), Christer Von Ahn (Unionen) och Mikael Mukka (SEKO). Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.
Placeringsort: Umeå
Känns detta som ett jobb för dig? Vi ser fram emot din ansökan senast 3:e mars 2024.
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här.

Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en "pre-employment screening". Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall.

Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vattenfall AB (org.nr 556036-2138)
Kungsgatan 72 (visa karta)
903 30  UMEÅ

Arbetsplats
Umeå

Jobbnummer
8469002

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vattenfall AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vattenfall AB: