Socionom inriktning barn 0-6 år
Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Partille
2025-05-12
Visa alla socialsekreterarjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen i Partille Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Familjerättsenheten är en enhet inom Social-och arbetsförvaltningen i Partille kommun. På enheten arbetar en socionom som har sin tillhörighet på kommunens Familjecentral och nio stycken familjerättssekreterare samt en metodstödjare till familjerätten.
Publiceringsdatum2025-05-12ArbetsuppgifterVälkommen till en nyinrättad tjänst där du får vara med och göra skillnad för barn och föräldrar i ett tidigt skede!
Intentionen i den nya socialtjänstlagen är ett utökat fokus på ett riktat förebyggande och uppsökande arbete gentemot föräldrar och barn i de yngre åldersgrupperna för att främja trygga uppväxtvillkor och motverka ohälsa senare i livet. Socialtjänsten behöver nå ut till de målgrupper som vanligtvis inte söker stöd och hjälp. För att öka möjligheten att nå dessa föräldrar och barn i ett tidigt skede skapar vi nu en ny socionomtjänst för uppsökande och förebyggande arbete med yngre barn och deras föräldrar.
Som socionom på denna tjänst blir ditt uppdrag att i samverkan med bl.a. utbildningsförvaltningen utveckla arbetet med att undersöka vilket behov av stöd som finns hos föräldrar ovan målgrupp och nå ut med kommunens insatser. Du kommer att arbeta operativt med de föräldrar som är i behov av stöd, i samverkan med förskolor och öppna förskolor samt eventuellt även med andra aktörer som BVC. Du kommer att arbeta med föräldrar både enskilt och i grupp. I tjänsten kommer du samverka med socialtjänstens olika delar och ha ett nära samarbete med socionomen på kommunens Familjecentral.
Eftersom tjänsten är nyinrättad så kommer du att få stora möjligheter att utveckla den tillsammans med din närmsta chef, socionomen på Familjecentralen samt i samverkan med utbildningsförvaltningen och eventuellt andra huvudmän på sikt. Vi ser fram emot att starta upp detta viktiga arbete!
KvalifikationerTill denna tjänst söker vi dig som är utbildad socionom. Det är meriterande om du har flera års erfarenhet i yrket och tidigare arbetslivserfarenhet inom socialtjänstens barn och unga enheter. Det är meriterande att du innehar B-Körkort.
Vi fäster stor vikt vid att du är en kreativ person som kan bidra med idéer och nya angreppssätt. Du behöver vara strukturerad och uppskatta att samverka med olika aktörer både inom och utanför socialtjänsten. Du är lyhörd och har lätt för att skapa goda förtroendefulla relationer med dem du möter, oavsett ålder, och du bidrar med idéer och nya arbetssätt som främjar familjer och deras livsvillkor på ett positivt sätt. Som person är du nyfiken, initiativrik och uppnår resultat med god kvalité samtidigt som du tar stöd och hjälp vid behov. Du vågar prova och testa nya arbetssätt och har ett intresse att arbeta förebyggande och uppsökande.
Då tjänsten är av uppsökande karaktär behöver du vara bekväm och trygg med att förflytta dig mellan olika arbetsplatser under arbetsveckan och ha ett flexibelt förhållningssätt till arbetsmetoder och upplägg.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.
Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/139".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Partille kommun (org.nr 212000-1272)
Arbetsplats Partille kommun, Social- och arbetsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Anna-Karin Eglén - för frågor om rekryteringen
anna-karin.eglen@partille.se 031 - 792 16 82 Jobbnummer 9333698