Socionom barnsekreterare
Lerums kommun, Myndighetsavdelning / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighetsavdelning i Lerum Ta chansen att bli en del av Lerums arbete med barn och unga! Vi är 17 engagerade socionomer som är inne i spännande processer där vi arbetar med att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet, upprättar vägledande bestämmelser och förstärker enheten för ett nära stöd i handläggningen. Vi söker nu en barnsekreterare för uppföljning av placerade barn och unga.
Vår enhet finns inom Sektor stöd och omsorgs myndighetsavdelning. Enheten Barn och unga/familjerätt består av en familjerättsgrupp, en utredningsgrupp och en barnsekreterargrupp. På enheten finns också en BBIC-utbildare samt en metodhandledare som stöttar socionomerna i handläggningen.
Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
Publiceringsdatum2015-10-05ArbetsuppgifterSom barnsekreterare följer du upp de barn och unga som är placerade i familjehem eller på HVB, enligt SoL eller LVU. Detta innebär att samtala med barnen, besöka familjehemmen, ha kontakt med biologiska föräldrar och samverka för barnets utveckling och bästa. Du skriver också överväganden till nämnd. Arbetet sker i nära samarbete med familjehemssekreterare.
KvalifikationerVi söker dig som har flera års erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barnavården. Du har socionomexamen, utbildning i BBIC, goda kunskaper om aktuell lagstiftning och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi värdesätter utbildning i barnsamtal som extra merit.
Du är en positiv person med ett tydligt barnperspektiv, som trivs med att samarbeta och samverka. Du är trygg och stabil även i stressade situationer, har ett gott bemötande och bidrar till ett generöst och gott klimat i arbetsgruppen. Du är också kvalitetsmedveten och självständig i ditt arbete, tar ansvar för och driver processer vidare.
Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.
B-körkort är ett krav.
Vi är övertygade om att en arbetsgrupp med olika kompetens, etnisk bakgrund, kön och ålder är det bästa, och vill att du ska bidra till att skapa den gruppen.
Urvalsarbetet kommer att göras fortlöpande under ansökningstiden, vilket innebär att intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Tala gärna om vilken av tjänsterna du är intresserad av.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Årsarbetstid Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-12-01 eller enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-21
Ange följande referens när du ansöker: A505865
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCamilla Oit, Enhetschef 0302-521419
camilla.oit@lerum.seFacklig kontaktEmma Löwendahl Vision 0302-52 16 03
emma.lowendahl@lerum.seAnnika Riddarskjold SSR 0302-52 14 24
annika.riddarskjold@lerum.seFöretagLerums kommun, Myndighetsavdelning
AdressLerums kommun, Myndighetsavdelning
Box 225
44380 Lerum
KontorsadressBrobacken 1 Lerum
Jobbnummer 2462967
Observera att sista ansökningsdag har passerat.