Socialt ansvarig socionom - Avesta kommun, Socialtjänsten - Administratörsjobb i Avesta
Socialt ansvarig socionom
Avesta kommun, Socialtjänsten / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Socialtjänsten i Avesta

Vi är målmedvetna - Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, omsorg om personer med olika typer av funktionsnedsättning, äldreomsorg och hemsjukvård. Vi är bra på att driva utvecklingsfrågor och ligger i framkant inom fler områden.

Vår nuvarande socialt ansvarige socionom (SAS), går mot pension och vi söker nu dig som vill anta den viktiga rollen och bidra till att Avesta kommun ska ha en fortsatt hög kvalité på vårt sociala omsorgsarbete. Du rapporterar direkt till socialchefen men tjänstens karaktär är en övergripande funktion och du arbetar inom alla omsorgsförvaltningens områden.

Är du en erfaren socionom som lockas av tanken att få använda dina erfarenheter och kunskaper för att kvalitetssäkra det sociala arbetet? Gillar du rollen som stöd och bollplank i komplexa frågor? Då kan det här vara nästa steg för dig!


Publiceringsdatum
2018-07-19

Arbetsuppgifter
Tjänstens övergripande uppdrag är att ansvara för att kommunen bedriver och sköter sina uppdrag inom ramen för den lagstiftning som förvaltningen har att förhålla sig till. Du tar fram riktlinjer för det sociala omsorgsarbetet, säkerställer och utvecklar en rättssäker myndighetsutövning. Du ansvarar vidare för en god avvikelsehantering vilket innebär att du tar emot synpunkter och klagomål, har kontakt med anhöriga och andra externa samt tillsynsmyndigheter.

Arbetet innefattar att utreda, bereda och föredra ärenden inför omsorgsstyrelsen. Du fungerar som ett viktigt stöd och bollplank gentemot handläggare och enhetschefer i frågor rörande den lagstiftning som styr förvaltningen. Detta innebär bland annat att läsa och tolka lagtexter, remisser och domar för att kunna rådgöra.

Som SAS arbetar du nära tillsammans med förvaltningens medicinskt ansvarige sjuksköterska (MAS), och samarbetar även ofta med förvaltningens funktioner för utredning och utveckling.


Kvalifikationer
Vi söker dig som gillar utmaningen i att reda i de komplexa frågorna och som vill bidra till utveckling. Du har ett naturligt intresse av omvärldsbevakning och ett engagemang rörande förbättring av det sociala arbetet.
Du är socionom med många års erfarenhet av socialt arbete, gärna från handläggning av barn- och familjeärenden. Är du auktoriserad socionom är detta meriterande. Du har goda kunskaper inom områdets lagstiftning och trivs med att ha lagen som tydlig riktlinje och grund för ditt arbete. Tidigare erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation, erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och god vana av utredningsarbete är krav.

Du trivs med att ha stort eget ansvar och att självständigt driva dina arbetsprocesser. Rollen som SAS är mycket varierande och med skiftande fokus. Ena stunden är du chefernas stöd och bollplank i ett ärende, i nästa stund advokat utifrån individens perspektiv. Detta kräver någon som är som snabbt kan ställa om sitt perspektiv, som kan se helheten och samtidigt kunna arbeta utifrån de krav som verksamheten har att följa.

Ibland behöver du driva obekväma frågor eller initiera förändringar i sättet att arbeta. Att lätt kunna skapa goda relationer och få andras förtroende är därför viktiga egenskaper.

Ärendedragning inför omsorgsstyrelsen ingår som en återkommande arbetsuppgift och du känner dig bekväm med att tala inför grupp. Du har god läsförståelse och kan tolka lagtexter, remisser och förmedla budskapet vidare till dina kollegor. Goda datakunskaper och förmågan att uttrycka dig väl i både tal och skrift för att kunna producera egna dokument, av hög kvalité, är ett givet krav.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-12
Ange följande referens när du ansöker: C20656/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann-Christine Magnusson ann-christine.magnusson@avesta.se 0226-64 56 38

Företag
Avesta kommun, Socialtjänsten

Adress
Avesta kommun, Socialtjänsten
Markusgatan 25
77421 Avesta

Kontorsadress
Markusgatan 25 77421 Avesta

Jobbnummer
4255178

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Socialtjänsten: