Socialt ansvarig samordnare till hemvårdsförvaltningen

Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Hemvårdsförvaltningen ansvarar för äldre personers behov av vård, omsorg, boende och aktivitet. Förvaltningen är en av kommunens största arbetsplatser med cirka 2 200 anställda. Vi strävar ständigt efter utveckling och förnyelse inom vårt verksamhetsområde. Hemvårdsförvaltningen är en modern arbetsgivare som genom öppet klimat och med växtkraft för förnyelse och förändring möter nya behov och krav från Halmstads kommuns invånare.

Publiceringsdatum
2024-01-05

Arbetsuppgifter
Uppdraget som Socialt ansvarig samordnare, framöver SAS, innebär att ha övergripande kvalitetsansvar med fokus på det sociala innehållet utifrån gällande lagstiftningar och för verksamheten antagen plan och värdegrund. SAS är sakkunnig inom det sociala området och har en stödjande funktion i organisationen och ska säkra och utveckla kvalitén inom verksamheten.

SAS arbetar aktivt för att öka kvalitén när det gäller den sociala dokumentationen och följer upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats. Vidare genomför SAS intern tillsyn och egenkontroll av verksamheterna i form av bl.a. dokumentationsgranskningar och platsbesök. SAS återkopplar resultatet av uppdragen till ansvariga chefer regelbundet och skapar årligen en sammanhållen kvalitetsberättelse.

SAS ansvarar för riktlinjer och stödja verksamheter i klagomålshanteringen och avvikelsehantering utifrån SoL samt rapporter utifrån lex Sarah och lex Sarah anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Vidare utförs omvärldsbevakning kring lagstiftning, rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten.

I rollen som SAS ingår att stödja verksamheten i det systematiska kvalitetsarbetet genom att driva på utveckling inom området och ta fram riktlinjer för det sociala omsorgsarbetet. SAS stöttar verksamheten i arbetet med att utreda synpunkter, klagomål, avvikelser och missförhållanden utifrån Lex Sarah. SAS har även ett samordningsansvar för att inventering och utbildning sker enligt gällande lagstiftning och arbetar strategiskt med kompetensutveckling tillsammans med HR.

SAS arbetar för att stärka den enskildes rättigheter kring delaktighet och inflytande över sin vardag, lyfter fram och tydliggör samt synliggör det sociala innehållet i omsorgsarbetet.

I rollen ingår att strategiskt arbeta långsiktigt med att påverka kulturen och rådande värdegrunder. Vidare ingår att genomföra kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksamhetsområdet. SAS är delaktig i gruppen som beslutar om vilka företag som ska få
rätt att bli privata utförare inom hemvårdsförvaltningen.

Kvalifikationer
För att vara aktuell för tjänsten så har du en socionomexamen eller annan utbildning inkluderat socialrätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

För att lyckas i uppdraget krävs kunskap och lång erfarenhet från sektorns verksamhetsområde och den lagstiftning som verksamheten omfattar såsom Socialtjänstlagen, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och övergripande
kommunallagstiftning.

Vi söker dig som har erfarenhet av ledarskap/projektarbete samt att driva förändringsarbete inom verksamhetsområdet. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Det är av stor vikt att kunna de dokumentationskrav som ställs på verksamheten och erfarenhet av dokumentationssystem är meriterande. Vidare är det meriterande om du tidigare har arbetat i rollen som SAS eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.

Vi söker en kollega som är glad och positiv, har hög servicekänsla och med ödmjukhet samt förståelse för verksamheternas komplexitet. Du är van att arbeta självständigt samt tillsammans med andra och samarbetar prestigelöst. Du har stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor. Du har en god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom sektorn. Du kan arbeta flexibelt och med mångskiftande uppgifter samtidigt som du är snabb och noggrann.
Som person ser du till helheten och tycker om att driva utvecklingsfrågor för att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna samt tar fram strategier för förbättring och utveckling tillsammans med verksamheterna.

B-körkort för manuell växellåda är ett krav då resor förekommer i tjänst.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.

Vi uppmuntrar även dig som söker att samla ihop intyg och andra dokument för att stärka erfarenheter samt kompetenser i din ansökan. Detta genom att ladda upp filerna i din ansökan eller skriva ut dem vid ett eventuellt intervjutillfälle.

Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Rekrytering kommer att ske löpande, tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

För att bli aktuell för anställning vill vi att du uppvisar ett utdrag från belastningsregistret. Beställ redan nu registerutdrag 442.3 på polisens hemsida. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. Utdraget ska tas med i ett oöppnat kuvert och uppvisas i samband med rekryteringen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C171320 - 2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen

Kontakt
Myndighetschef
Kerstin Walmerud
kerstin.walmerud@halmstad.se
0709468467

Jobbnummer
8370744

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Hemvårdsförvaltningen: