Socialt ansvarig samordnare sökes till sektor för socialtjänst

Härryda kommun / Administratörsjobb / Härryda
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Härryda, Lerum, Partille, Bollebygd, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härryda kommun i Härryda, Kungsbacka, Mark eller i hela Sverige

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de tre senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.

Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!

Välkommen till en sektor som präglas av kvalitet, samverkan och ständiga förbättringar. Sektorn för socialtjänst består utav fem verksamheter; barn och familj, funktionsstöd, hälsa och bistånd, Härryda framtid och vård och omsorg. Som socialt ansvarig samordnare (SAS) tillhör du stödfunktionen utveckling och uppföljning. Vi är ett positivt team med framåtanda och en god gemenskap som arbetar med utredningar, kvalitetsarbete, digitalisering, statistik, juridik, omvärldsbevakning, statsbidrag, processarbete, tjänsteskrivelser etc. Utveckling och uppföljning stödjer såväl sektorsledning, som enhetschefer och förtroendevalda i kommunens nämnder, främst socialnämnden.

Hos oss får möjlighet att påverka och utveckla sektorns arbete i enlighet förändringar i lagstiftning, omvärld och utifrån behoven från de vi arbetar för. Du har möjlighet till distansarbete vissa dagar i veckan, flextidsavtal och får friskvårdsbidrag. Du har världens bästa kollegor och en coachande chef som stöttar dig att utvecklas och växa i din roll.
Nu söker vi en ny SAS vill vara med och utveckla socialtjänsten i enlighet med den nya socialtjänsten och vara en viktig spindel i nätet i det arbetet.

Publiceringsdatum
2024-01-19

Arbetsuppgifter
Som socialt ansvarig samordnare (SAS) har du en övergripande och strategisk roll i sektorn gällande kvalitetsutveckling och kvalitetsuppföljning inom verksamhetsområdena utifrån gällande lagar och föreskrifter, så som t.ex. SoL, LSS, LVM, LVU. SAS-uppdraget utgår till stor del av SOSFS 2011:9, ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
Du är sakkunnig inom det sociala området och har en stödjande och utvecklande funktion i organisationen. SAS följer upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats samt ser till att dessa är ändamålsenliga och välfungerande.

Arbetet innebär också att t.ex. utveckla sektorns klagomålshantering respektive avvikelsehantering utifrån SoL samt skriva rapporter utifrån lex Sarah och lex Sarahanmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Vidare utförs omvärldsbevakning kring lagstiftning, rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten. Du arbetar för att stärka den enskildes rättigheter kring delaktighet och inflytande över sin vardag. Det ingår också i tjänsten ingår att genomföra kvalificerat utredningsarbete inom sektorn och bistå socialnämnden med rapporter, underlag och tjänsteskrivelser.
SAS stödjer verksamheten vid införande av ny teknik och digitalisering genom att bland annat bistå i risk- och sårbarhetsanalyser, identifiera skyddsåtgärder samt samarbetar med enheten för avtal och placering i uppföljning av externa utförare.

Tillsammans med MAS och MAR upprättar SAS årligen en kvalitet- och patientsäkerhetsberättelse som presenteras för socialnämnden. SAS ansvarar, tillsammans med chef, för att sektorns kvalitetsledningssystem uppdateras, är ändamålsenligt och aktuellt. SAS sätter fokus på kvalitet i sektorn och kommunicerar rapporter och underlag för att gynna ett lärande och ständiga förbättringar i sektorn.

Kvalifikationer
Du har en socionomexamen eller annan utbildning, inkluderat socialrätt, som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning eller verkställighet inom SoL och LSS samt har kunskap om ett eller flera av sektorns verksamhetsområden. Vi söker dig som har arbetet förbättrings- och utvecklingsarbete inom socialtjänsten. Du kan bedriva komplicerat utredningsarbete, arbeta fram rapporter och presentera analyser på ett pedagogiskt sätt inför både mindre och större grupper.

Som person är du analytisk, strukturerad, noggrann och utvecklingsorienterad. Du uppskattar att arbeta så väl självständigt, som tillsammans med andra och samarbetar prestigelöst. Du är bra att se till helheten för sektorn och kan lätt finna samband och kopplingar. Du har en hög servicekänsla och har en god förståelse för hur verksamheternas vardag ser ut. Du är positiv, flexibel och bidrar till goda relationer och ett gott arbetsklimat.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat i rollen som SAS eller i annan tjänst som arbetsgivaren bedömer likvärdigt samt har erfarenhet av dokumentationssystem.

B-körkort krävs för tjänsten.

För att erhålla anställning inom sektor utbildning, kultur och fritid, samt sektor socialtjänst, ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1271226".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härryda kommun (org.nr 212000-1264)

Kontakt
Utvecklingschef
Elin Hjalmarsson
031-724 61 22

Jobbnummer
8406916

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härryda kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härryda kommun: