Socialt ansvarig samordnare, SAS
Lerums kommun / Socialsekreterarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3200 medarbetare och ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens ca 43 000 invånare. I kommunen pågår flera spännande utvecklingsarbeten med fokus på styrning, ledarskap och digitalisering.
Lockas du av att driva, utveckla och kvalitetssäkra det sociala arbetet inom Stöd och omsorg? Då är det här uppdraget något för dig.
Vi söker dig som vill ta dig an den viktiga rollen som socialt ansvarig samordnare, SAS hos oss i Lerums kommun.
Tjänsten ligger organisatoriskt under sektorchef och SAS utgör tillsammans med funktionerna MAS, MAR samt strategisk verksamhetsutvecklare en stabsfunktion i sektorn.
Publiceringsdatum2023-05-02ArbetsuppgifterSocialt ansvarig samordnare har en sektorövergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens ansvarsområden utifrån gällande lagar och andra bestämmelser, främst SoL och LSS. Som SAS är du sakkunnig inom sektorns verksamhetsområden och du är en stödjande funktion i sektorn med nära samarbete med våra chefer.
SAS ansvarar för att säkerställa god kvalitet och följsamhet till lagar och föreskrifter. I uppdraget ingår bland annat granskning av insatser till brukare och klienter för att säkerställa att verksamheten bedrivs med god kvalitet. Du deltar i verksamhetsutveckling av förvaltningens processer, framtagande av rutiner och den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen.
Dina arbetsuppgifter kommer vidare att bestå av att utbilda och fortbilda chefer i lex Sarah-bestämmelserna. Du metodhandleder enskilda och grupper i aktuell lagstiftning inom LSS och SoL. Du kommer i samråd med ansvarig chef utreda missförhållanden enligt lex Sarah och enligt delegation anmäla missförhållanden eller påtagliga risker för allvarligt missförhållande till IVO. Ditt uppdrag består vidare av att informera berörd nämnd om utredningar, beslut och åtgärder utifrån genomförda lex Sarah-utredningar.
Du kommer att arbeta med utveckling och förbättring av ledningssystem och det systematiska kvalitetsarbetet. Du kommer att samarbeta och samverka i och med sektorsledningen i sektorsövergripande frågor som gäller kvalitet- och patientsäkerhet.
KvalifikationerDu har för uppdraget relevant utbildning med socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. För tjänsten krävs flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom kommunal socialtjänst, myndighetsutövning och utredningsarbete samt vana av implementeringsarbete. Du ska även ha god kunskap och erfarenhet av gällande föreskrifter och den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS samt övergripande kommunallagstiftning. Utöver det krävs gedigen kunskap av de dokumentationskrav som ställs på verksamheten och erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänstens ansvarsområde.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändrings- och utvecklingsarbetet framåt. Genom din erfarenhet och trygghet har du lätt för att engagera medarbetare och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. Du har en god kommunikativ förmåga vilket är en fördel då du stödjer, informerar och utbildar medarbetare och chefer i sektorn. Du bidrar till god kvalitet för dem vi är till för och du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt. B-körkort är ett krav.
Vi erbjuder dig ett spännande och innovativt arbete där du tillsammans med chefer och medarbetare utvecklar verksamheten. Lerums kommun tillämpar årsarbetstid vilket ger dig större frihet att styra och planera din arbetstid. Du kommer också att ha möjlighet till visst distansarbete. Du har dessutom möjlighet till semesterväxling. Du kommer att utgå från Kommunhuset, mitt i centrum, som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter.
Sektor Stöd och omsorg består av medarbetare med högt engagemang, arbetsglädje och lätt till skratt. Välkommen att söka till oss och bli en del av vårt team!
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram, kaffe och frukt varje dag.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1214775".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lerums kommun (org.nr 212000-1447)
Kontakt Sektorchef Stöd och omsorg
Marie Blomqvist
0302-52 13 97 Jobbnummer 7723742
Observera att sista ansökningsdag har passerat.