Socialt ansvarig samordnare
Trollhättans Kommun / Administratörsjobb / Trollhättan
2025-05-09
Visa alla administratörsjobb i Trollhättan,
Essunga,
Vänersborg,
Lilla Edet,
Grästorp eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trollhättans Kommun i Trollhättan Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre.
Publiceringsdatum2025-05-09BeskrivningArbetsmarknads- och socialförvaltningens arbete riktar sig till de människor
som tillfälligt eller under en längre tid behöver samhällets stöd.
Förvaltningen omfattar verksamhetsområdena Individ- och familjeomsorg, Förebyggande och insats samt Arbetsmarknads- och socialt stöd som tillsammans arbetar för att möjliggöra ett tryggare och mer jämlikt liv för människorna i staden. I förvaltningen arbetar ca 300 tillsvidareanställda och ett tjugotal chefer.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen befinner sig i en spännande tid att ställa om mot den nya socialtjänstlagen och även att ställa om för att möta de välfärdsutmaningar vi står inför, t.ex. genom att använda teknikens möjligheter fullt ut.
Vi söker nu en socialt ansvarig samordnare, SAS. Tjänsten är förlagd till förvaltningens centrala Verksamhetsstöd, en tvärprofessionell enhet som består av en administrativ chef och 12 medarbetare med olika specialistkunskaper. Vi strävar efter att vara ett effektivt, utvecklande och kvalificerat stöd till förvaltningen inom områdena kvalitet och utveckling, ekonomi, dokument- och ärendehantering, systemförvaltning, IT- och digitalisering.
På verksamhetsstöd jobbar vi tillsammans då vi vet att det blir bäst när olika professioner samverkar för att nå våra gemensamma mål. I gruppen finns ett inspirerande arbetsklimat med utrymme för dialog kring processer och resultat, kring arbete med utveckling och förbättringar. Här hjälps vi åt, delar erfarenheter, lärdomar och kunskaper med varandra.
Dina arbetsuppgifterSom SAS, har du ett övergripande ansvar för kvalitetssäkring inom socialtjänstens verksamhetsområde utifrån gällande lagar och förskrifter. Du fungerar som ett strategiskt stöd till förvaltningsledningen och har en rådgivande och stödjande funktion i organisationen. Ditt uppdrag omfattar att utveckla och följa upp vissa rutiner och riktlinjer och att vara ett kvalificerat stöd i etiska, juridiska och dokumentationsrelaterade frågor. Som SAS utreder du Lex Sarah och vid behov anmäler till IVO.
Du bidrar aktivt till förändringsledning och verksamhetsutveckling, med fokus på en förebyggande, tillgänglig och evidensbaserad socialtjänst. Du samverkar med förvaltningens utvecklingsledare i att analysera, planera och processleda förvaltningens utvecklingsarbete som syftar till att nå en hög kvalitet för dem vi är till för.
Du planerar och genomför internutbildningar och kompetensutvecklar chefer och personal inom juridiska frågor. I tjänsten ingår också att svara på remisser, genomföra utredningsuppdrag, skriva rapporter och tjänsteutlåtanden samt representera förvaltningen i stadsövergripande grupper och i Fyrbodals SAS-nätverk.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har mycket goda kunskaper inom socialtjänstens område och den lagstiftning som styr verksamheterna. Du har flera års erfarenhet av att arbeta inom socialt arbete och det är meriterande om du har arbetat med både myndighetsutövning och verkställighet inom socialtjänst. Du har erfarenhet av utredningsarbete, processledning och förändringsledning. Det är meriterande om du har ledarskapserfarenhet, gärna inom en politisk styrd organisation.
Du är en god analytiker och kan se till helheten. Du bygger förtroendefulla relationer och är duktig på att samverka med många olika professioner - alltid med individens bästa i fokus. Du drivs av viljan att utveckla och förbättra utifrån lagstiftningens krav. Du är lyhörd och har en stark kommunikativ förmåga att kunna förmedla komplexa sammanhang på ett tydligt sätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Välkommen med din ansökan och tveka inte att höra av dig om du har frågor om tjänsten!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund.
Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Ersättning Fast Lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/130".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Trollhättans kommun (org.nr 212000-1546)
Arbetsplats Trollhättans Stad
Kontakt Anna Hurtig, Administrativ chef
0520-495289 Jobbnummer 9329197