Socialsekreterare Utredningsenheten Barn och Familj enhet 2
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna Vill du vikariera hos oss på enhet 2 och vara med och förstärka vårt team på Utredningsenheten barn och familj? Vi söker dig som är socionom eller motsvarande och har hunnit skaffa dig erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och ungdomsärenden.
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Förvaltningen innehåller både myndighetsutövning och behandlande och stödjande insatser för barn och ungdomar och deras familjer samt för vuxna. Inom förvaltningen finns våra utredningsenheter med huvuduppgift att utöva myndighetsutövning i enlighet med gällande lagstiftning. Vi möter människor som av olika anledningar befinner sig i svåra situationer och är i behov av råd, stöd eller insatser från socialtjänsten.
Hos oss på Utredningsenheten barn och familj arbetar vi med handläggning av ärenden inom individ- och familjeomsorg (IFO) mot målgruppen barn (0-17 år) och deras familjer. Enhet 1 och enhet 2 består av socialsekreterare indelade i tre team, där målet är att vi ska bli fyra team på varje enhet, som handleds av teamledare och enhetschef. Tillsammans utgör vi arbetsgrupper med arbetsglädje, trygghet och utvecklingsvilja. Läs gärna mer om tjänsten nedan!
Publiceringsdatum2020-12-29ArbetsuppgifterI tjänsten som socialsekreterare får du arbeta med myndighetsbedömning i form av att:
• Utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL.
• Göra skyddsbedömningar av inkommen information.
• Göra kvalitetssäkrade beslut och bedömningar som är till gagn för brukarna.
• Uppföljning av beslutade insatser och placerade barn.
• Bereda ärenden med stöd av LVU och LVM.
• Ta emot ansökningar och anmälningar.
• Företräda i förvaltningsrätt i domstol och vara föredragande i nämnden.
• Externa möten i form av nätverk, brukare, familjemöten.
• Dokumentation i VIVA (journalföring, utredningar, vårdplaner).
Just nu är vi inne i ett viktigt utvecklingsarbete med fokus på rättssäker myndighetsutövning.
Bland mål och utmaningar inför år 2021 är en av utmaningarna att skapa förutsättningar för delaktighet och klientinflytande i utredningsarbetet. Målen handlar om rättssäkerheten, att arbeta kvalitativt och att tillsammans fortsätta sträva efter korrekta beslutsunderlag. Vår enhet har som mål att ständigt vara uppdaterad inom de sociala normer och målgrupper vi möter. Andra viktiga frågor vi kommer jobba med är att stärka vårt varumärke genom att jobba strukturerat utifrån jämställdhet och bemötande hoppas du vill vara med i vårt arbete!
KvalifikationerVi söker dig med utbildning som socionom eller beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för Socionom. Du har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift, samt grundläggande IT-kunskaper.
Vi vill gärna att du hunnit skaffa dig erfarenhet inom barn- och ungdomsärenden och nu vill fortsätta utvecklas i yrket. Meriterande för tjänsten är om du har tidigare erfarenhet av socialt arbete med myndighetsutövning inom barn- och ungdomsärenden och/eller inom ekonomiskt bistånd eller försörjningsstöd. Det är även meriterande om du har jobbat med dokumentation och behärskar arabiska eller somaliska.
Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst. Vi ser gärna att du har en inlevelsefull förmåga med ett stort intresse i att lyssna på andra människor och har lätt för att förstå samt sätta dig in i andras känslor och beteende. Vidare är det viktigt att du är trygg och stark i dig själv stresstålig och att du i krissituationer kan ha förmåga att agera lugnt, behärskat och självständigt. I rollen som socialsekreterare är även egenskaper som tydlighet och struktur viktiga. Är du dessutom flexibel och lätt kan anpassa dig till ändrade omständigheter är det en fördel.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap och Modigt ledarskap.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. 08.00-17.00 Vardagar viss kvälls tid kan förekomma. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-01-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagEskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "6334".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)
Arbetsplats Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen
Jobbnummer 5507676
Observera att sista ansökningsdag har passerat.