Socialsekreterare, utredning försörjning

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
2020-07-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare, utredning försörjning" (publicerad 2023-03-30) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.



Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision "Möjlighet att lyckas" och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull.

Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Är du socionom och vill göra skillnad? Då kan det vara dig vi söker!

Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället. Verksamheten Utredning har ca 120 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning.

Verksamheten är fördelad i enheter med team och teamledare.

Planeringsenhet 2, som är en del av utredning, består av 13 medarbetare. Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss. Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö.

Publiceringsdatum
2020-07-15

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i planeringsenhet 2 arbetar du för att genom det sociala förändringsarbetet, i dialog med klienten finna den bästa lösningen för att medborgaren ska nå målet egen försörjning. Du arbetar även med att utreda rätten till försörjningsstöd under tiden.

En individuell genomförandeplan upprättas i alla ärenden. I arbetet handlägger du ansökningar om ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och riktlinjer. Vidare ingår bland annat att konsultera, inhämta information, göra bedömningar, fatta beslut och följa upp insatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du genomgått utbildning i samtalsmetodik är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning och har erfarenhet av att möta människor i kris.

Du behöver ha goda kunskaper i Officepaketet och ha förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Har du arbetat med verksamhetssystemet Lifecare är det meriterande. För tjänsten krävs ett B-körkort.

Det är viktigt att du är en person med kreativitet och att du utan rädsla tar dig an uppdraget. Det krävs att du är självgående, ansvarstagande och förhåller dig till uppsatta mål och förväntningar på ett sätt som även skapar engagemang hos andra. Du är van vid att arbeta i en tillitsstyrd organisation och förstår att samverkan är nyckeln till framgång.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din arbetsplats kommer vara Östra kommunhuset i Kristianstad med närhet till buss.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Sjöberg Olsrup på 044-13 69 81.

Sista ansökningsdag är 2020-08-16.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kristianstads kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2020/403".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5296634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: