Socialsekreterare till utredning vuxen

Botkyrka kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Botkyrka
2024-01-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till utredning vuxen" (publicerad 2024-02-13) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Socialförvaltningen i Botkyrka

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!

Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.

Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.

Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vi har bestämt oss.

Botkyrkas socialförvaltning ska bli din bästa arbetsplats. En arbetsplats som du själv är med och utformar. Allt för att erbjuda dig det bästa jobbet och de bästa förutsättningarna att göra skillnad - på riktigt.

Vi arbetar med människor över 25 år som har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende och psykisk ohälsa.

De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam, och andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över den öppenvårdsbehandling som vi erbjuder och andra insatser på hemmaplan. Vi försöker hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person.

För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent för att kunna möta behoven som finns hos dem som kommer till oss.

Dina främsta arbetsuppgifter är:

- Ta emot ärenden i form av anmälningar och ansökningar
- Utreda klienters behov av stöd enligt SoL eller LVM
- Bevilja insatser och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer
- Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners
- Dokumentation i verksamhetssystemet Lifecare, rättssäkert

Vi erbjuder dig
En arbetsplats med stor variation av ärenden, du kommer oftast att ansvara och handlägga samma ärende. Du får en bred kompetens på enheten eftersom vi handlägger både beroende och socialpsykiatrin samt boende. I ditt dagliga arbete har du nära till arbetsledare som stöttar och engagerade kollegor med nära ledarskap. Du kommer att få en introduktion med en mentor som stöd. Möjlighet till distansarbete finns.

Så här säger medarbetare om hur det är att jobba hos oss:

"Gemenskapen och värmen sitter i väggarna".

Du som söker till oss
För tjänsten krävs det att du har en uttagen socionomexamen eller likvärdig utbildning med kompetens inom socialrätt samt har relevant erfarenhet av myndighetsutövning vid socialtjänsten.

Det är meriterande om du har:

- Kunskaper och erfarenhet av ASI och MI
- Erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet, socialpsykiatri och beroendeproblematik
- Kunskaper i frågor som rör processorienterat arbetssätt, digitalisering och/eller förbättringsarbete
- B-körkort

Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen samt möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati.
Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.

För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.

Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll

Publiceringsdatum
2024-01-02

Om företaget
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.

Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.

Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande



Övrig information

För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.

Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SN/2023:00459".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Botkyrka kommun (org.nr 212000-2882)

Arbetsplats
Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Shabnam Alishah
0767247301

Jobbnummer
8361614

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, Socialförvaltningen: