Socialsekreterare till stöd och utredningsteam, avdelning barn och familj

Växjö kommun, Arbete och välfärd / Socialsekreterarjobb / Växjö
2022-11-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till stöd och utredningsteam, avdelning barn och familj" (publicerad 2023-02-24) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd i Växjö, Uppvidinge, Lessebo, Tingsryd, Ljungby eller i hela Sverige

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i - idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!

Publiceringsdatum
2022-11-15

Arbetsuppgifter
Arbete och välfärds avdelning för barn och familj ansvarar för frågor som rör barn och ungdomar i riskzonen och föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll. Uppdraget består av förebyggande och tidiga insatser, utredningar om den enskildes behov samt tillsättande och uppföljning av stöd- och behandlingsinsatser. I Växjö kommun har vi ett starkt fokus på tidiga och förebyggande insatser för att motverka utanförskap och tidigt kunna möta ungdomar i behov av stöd. Avdelningen Barn och familj genomsyras av förhållningssätten och verktygen inom Signs of Safety.

Nu söker vi Socialsekreterare till våra Stöd- och utredningsteam (0-20 år). På Stöd och utredningsteamet kommer du arbeta med att utreda barn och ungdomars behov av skydd och stöd samt följa upp insatser och placeringar. Tjänsterna innebär ett stort ansvar för dokumentation och myndighetsutövning på delegation enligt gällande lagstiftning samt samtal med barn och föräldrar. Arbetet innebär också att samverka, både internt och externt. Du kommer att ha ett nära stöd av chef, övriga medarbetare i teamen och specialist. Vi erbjuder kompetensutveckling och kontinuerlig handledning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är Socionom med kunskap om gällande lagstiftning. Du bör ha minst ett års yrkeserfarenhet inom socialt arbete. Erfarenhet av utredningsarbete inom individ- och familjeomsorgen är meriterande. Du ska kunna arbeta självständigt såväl som att du har lätt för att samarbeta med andra och skapa förtroendefulla relationer. Det är viktigt att du ser samverkan som en framgångsfaktor samt har god kommunikation med berörda parter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du också ha goda kunskaper i svenska i tal och i skrift, samt datorvana. Då vi arbetar enligt Signs of Safety ser vi det som önskvärt om du har kunskap och erfarenhet inom området. B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Växjö kommun, Arbete och välfärd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AoV 78/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Växjö Kommun (org.nr 212000-0662)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Växjö kommun, Arbete och välfärd

Kontakt
Enhetschef
Sara-Lisa Rohdin
sara-lisa.rohdin@vaxjo.se
0470-431 06

Jobbnummer
7171412

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Arbete och välfärd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd: