Socialsekreterare till Myndighet SoL

Mölndals kommun / Socialsekreterarjobb / Mölndal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Som medarbetare hos oss kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. På enheten för myndighet SoL arbetar idag 15 socialsekreterare och två förste socialsekreterare.

Publiceringsdatum
2023-12-08

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare kommer du att utifrån inkommen ansökan om bistånd hämta och sammanställa beslutsunderlag med individens behov i centrum. Du utgår ifrån Socialtjänstlagen och dess nationella värdegrund samt Förvaltningslagen i arbetet. Arbetet innebär att i mötet med den enskilde utreda, bedöma och fatta beslut om biståndsinsatser enligt SoL samt att bedriva ett aktivt uppföljningsarbete i ärendet. Uppdraget innebär att säkerställa en likvärdig och rättssäker handläggning med fokus på individens inflytande och delaktighet.

Du kommer att möta äldre personer och få ta del av deras beskrivning av sitt behov och deras levnadsvillkor. Samarbete och samverkan sker tvärprofessionellt på individ, grupp och organisationsnivå så att individens behov tillgodoses.

Du har ett nära samarbete med både interna och externa samarbetspartners såsom kollegor, hemtjänst, vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt övrig socialtjänst.

Du kommer även att medverka i utvecklingsarbete och bidra till att verksamhetens resurser används på bästa sätt. I ditt yrke behöver du hålla dig uppdaterad inom aktuell forskning och digitala lösningar inom verksamhetsområdet.

Kvalifikationer
Vi ser att du som söker har följande:
• Socionomexamen eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig av arbetsgivaren.
• Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning gärna inom funktionshinderområdet.
• Goda kunskaper om gällande lagstiftning i Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen.
• God digital kompetens och nyfikenhet och vilja att utveckla digitala arbetssätt.
• B-körkort.

Har du utöver ovanstående krav även kunskap i Treserva, Artwise och IBIC ser vi det som meriterande.

Som person är du snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Vi ser gärna att lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Utöver detta agerar du på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C167570".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Petter Karbin
petter.karbin@molndal.se

Jobbnummer
8315365

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: