Socialsekreterare till Kungälvs kommun

Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning / Socialsekreterarjobb / Kungälv
2020-06-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till Kungälvs kommun" (publicerad 2021-02-04) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning i Kungälv

I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!

Stöd- och försörjningsenheten är organiserad i den samlade Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd.

I Myndighetsverksamheten ingår enheterna; Mottagning, Barn och Ungdom, Familjehem och Familjerätt, Vuxen, Funktionshinder, Stöd och Försörjning, Utförarenheten, Äldre/under 65 år och Administration.

Vi har som mål att våra brukare skall kunna erbjudas en tydlig, samordnad och effektiv process i kontakten med oss. Som ett led i att uppnå detta mål är vi placerade i kommunens Stadshus som har en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt. På så sätt kan vi stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.


Publiceringsdatum
2020-06-23

Arbetsuppgifter
Stöd- och försörjningsenheten arbetar för att stödja våra brukare på sin väg mot egen försörjning, samt bedömer rätten till ekonomiskt bistånd under tiden. Arbetsgruppen består i dagsläget av nio socialsekreterare, en rehabhandläggare och en 1:e socialsekreterare under ledning av en enhetschef. Under 2020 har arbetsgruppen utökats, under ett års tid, med en socialadministratör med uppgift att hantera en del av den löpande biståndshandläggningen i nära samarbete med socialsekreteraren, samt övriga administrativa arbetsuppgifter som förekommer på enheten.

Vi arbetar aktivt i samverkan med vår arbetsmarknadsenhet samt i samlokaliserade team för att de vi möter så snabbt som möjligt ska komma ut i egen försörjning. Detta har gett goda resultat och vi ser att vi har förutsättningar att möta behoven på ett bra sätt. Detta är vi stolta över!

Då en av oss går på föräldraledighet i höst och en annan ska vara ledig för att studera i ett år, söker vi nya kollegor som vill arbeta hos oss under deras ledighet. Den ena tjänsten är riktad mot nyanlända inom etableringen som är i behov av kompletterande ekonomiskt bistånd. Den andra är i första hand riktad mot personer över 29 år. Vi handlägger ärendet från nybesök till avslut. Alla handläggare har även schemalagt dagansvar för akuta behov som uppkommer i pågående ärenden.

Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Vänta inte! Kom in med din ansökan så snart som möjligt.

Då det är semestertider kommer urval att ske först efter ansökningstidens slut och intervjuer kommer att påbörjas under vecka 30. Ange gärna i din ansökan om du söker båda tjänsterna eller om du är intresserad av endast en av dem.


Kvalifikationer
Socionomexamen samt erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd. God kunskap kring aktuell lagstiftning samt omvärldskunskap är meriterande. Likaså är det en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i Treserva. Ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme och du har lätt för att fatta beslut. Du har god administrativ förmåga, är stresstålig och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i akuta situationer. Vi tänker att du har god förmåga att uttrycka dig, både i tal och skrift. Du är lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har god samverkans- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2020-09-01 , upphör: Vikariat 1 år med möjlighet till förlängning.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-07-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A963295".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kungälvs kommun (org.nr 212000-1371)

Arbetsplats
Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning

Jobbnummer
5274078

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Stöd och försörjning: