socialsekreterare till Funktionsstöd Nordost

Göteborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Publiceringsdatum
2024-08-23

Arbetsuppgifter
På Funktionsstöd Nordost arbetar vi med att utreda och bedöma rätten till stöd enligt SoL och LSS för vuxna personer med funktionsnedsättningar. Vi söker nu en ny kollega på tillsvidareanställning. Hos oss gör du verklig skillnad för dem som behöver stödet som mest, och dina kollegor beskriver arbetet här som både stimulerande, spännande och ansvarsfullt. Du har i ditt arbete tillgång till metodhandledning både individuellt och i grupp, för att du kontinuerligt ska stärkas och utvecklas i din yrkesroll. Vi värnar om en god arbetsmiljö och satsar mycket på denna.

Vi sitter på Angereds torg 14 med närhet till både köpcenter, flertalet restauranger och promenadvänliga grönområden. Här ingår du i ett team med ytterligare 14 drivna socialsekreterarkollegor, var av två med arbetsvägledande uppdrag. Du möter hos oss även två mycket uppskattade 1:e socialsekreterare som hjälper och stöttar dig och dina kollegor i era processer, samt två duktiga socialadministratörer.
Som socialsekreterare handlägger du ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt SoL och LSS.
Som socialsekreterare arbetar du utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser.
I din roll som socialsekreterare kommer du att möta vuxna personer med kognitiva funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, daglig verksamhet, assistans, övrig socialtjänst, myndigheter samt med sjukvården.

Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande och anpassad kommunikation arbeta för att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
Enheten arbetar aktivt med att utveckla användandet av AKK (alternativ kompletterande kommunikation) i mötet med dem vi är till för, och har kommit långt med arbetet mot våld i nära relationer där vi ställer FREDA kortfrågor. Funktionsstöd Myndighet i Nordost har ett pågående arbete med att motverka alla former av diskriminering och delar av verksamheten har nyligen blivit HBTQI-certifierade. Vi kommer tillsammans att arbeta med kompetenshöjande satsningar för samtliga medarbetare inom Funktionsstöd Myndighet i Nordost.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.

Du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut.

Erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ Treserva/ SAMSA är meriterande.

Vi söker dig som tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.
Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.

I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C205120".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Förvaltningen för funktionsstöd

Kontakt
Enhetschef
Åsa Gustafsson
031-366 56 24

Jobbnummer
8857195

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: