Socialsekreterare till Funktionshinderenheten

Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende / Socialsekreterarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende i Lerum

Vi söker nu en socialsekreterare till vår enhet då en av socialsekreterarna går på föräldraledighet.

Vår arbetsplats ligger nära pendelstationen med ca 1 minuts gångväg till kontoret. Från Göteborgs centralstation eller Alingsås tar det knappt 20 minuter med tåg till Lerum.

På enheten arbetar 13 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef, de flesta med mångårig erfarenhet av enhetens ansvarsområde. Vi är en arbetsgrupp som trivs tillsammans, hjälps åt när det behövs och har roligt ihop. Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, får ärendehandledning av 1:e socialsekreterare, deltar i metod och metodutveckling samt har extern handledning. Vi söker dig för ett kvalificerat uppdrag som socialsekreterare och vi tror att du tillsammans med oss vill driva utveckling till nytta för våra kommuninvånare.

Vi är på enheten organiserade i två grupper, en grupp som arbetar mot barn/unga vuxna (025 år) och en vuxengrupp (25 år och uppåt) där vi inom båda grupperna handlägger alla typer av ärenden både utifrån SOL och LSS. Tjänsten kommer i första hand att inriktas mot enhetens vuxengrupp. I vuxengruppen möter du målgrupperna som tillhör LSS, socialpsykiatri samt fysiskt funktionsnedsatta under 65 år. Vi tycker dock det är viktigt att betona att vi är en enhet och vid behov, samt under ledigheter, hjälps vi åt över gränserna.

Publiceringsdatum
2023-09-15

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom Funktionshinderenheten arbetar du med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Treserva. Vår vuxengrupp har ett gemensamt ansvar att ha hand om kommunikationen med sjukvården via systemet Samsa. Alla socialsekreterare på enheten ingår i enhetens dagansvar/jour enligt rullande schema. Du föredrar även ärenden på individnämnden.

Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning.
Tjänsten kommer tillsättas under förutsättning att planerad bemanning kvarstår.
Tillträde: 15 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Kvalifikationer
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning LSS och SoL. Det är meriterande om du har erfarenhet av målgrupper med funktionsnedsättning. Det är också meriterande om du har erfarenhet som handläggare inom området.
Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, vilka uppfyller kraven för handläggning och dokumentation, rättssäkerhet och anpassat till brukarens förutsättningar.
Du tar ansvar, driver dina processer på ett strukturerat och planerat sätt samtidigt som du har förmåga att ställa om vid mer prioriterade uppgifter.
Du är stabil och kan behålla ditt lugn och din saklighet vid svåra situationer.
Du har en god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande till såväl brukare som interna och externa samverkanspartners.
Du är positiv och tycker förändringsarbete är en viktig del i vårt arbete. Du bidrar till utveckling för helheten.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Eftersom arbetet kan innebära resor är det ett krav att du har körkort B.

Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, kaffe, frukt och möjlighet att semesterväxla.
Vi kommer påbörja intervjuer under ansökningsperioden.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C155593".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Kontakt
Enhetschef
Emma Henriksson
emma.nilsson@lerum.se
0302-52 17 56

Jobbnummer
8116528

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende: