Socialsekreterare till försörjningsstöd

Nynäshamns kommun / Socialsekreterarjobb / Nynäshamn
2023-05-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till försörjningsstöd" (publicerad 2023-06-27) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Nynäshamn, Trosa, Salem, Huddinge, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nynäshamns kommun i Nynäshamn, Stockholm eller i hela Sverige

Nära människa och natur!

Är du driven, ordningsam och engagerad och vill göra skillnad? Då ska du söka arbete hos oss på Försörjningsstödsenheten. Vi är en målinriktad, engagerad, positiv och härlig arbetsgrupp som nu hoppas att du vill komma och arbeta tillsammans med oss.

Skärgårdskommunen Nynäshamn har mycket att erbjuda. Vår storlek ger fördelen av att jobba nära människor. Samarbetet skapar förutsättningar för att göra ett bra jobb och ger dig möjlighet att påverka ditt arbete. Närheten finns också till en fritid med tillgång till fantastiska naturupplevelser.

Om arbetsplatsen
Försörjningsstödsenheten består av totalt 18 medarbetare som är indelade i två grupper: Mottagning och Löpande försörjningsstöd. Enheten leds av en enhetschef med ansvar för strategiska frågor tillsammans med två gruppchefer som ger stöd, leder och fördelar det dagliga arbetet i respektive arbetsgrupp.

Enhetens gemensamma uppdrag är att utreda, bedöma samt besluta om ekonomiskt bistånd samt genom väl utredda och målformulerade insatser stödja och stärka den enskildes förmåga till självständigt liv. Enhetens mottagning ansvarar även för dödsboärenden samt delvis för mottagning av nyanlända. Enheten har en stor ambition att hålla ärendemängden på en sådan nivå att det ger utrymme för socialsekreterarna att arbeta med förändringsarbete.

Publiceringsdatum
2023-05-24

Dina arbetsuppgifter
Du stöttar personer att hitta sin motivation till förändring och vägen till egen försörjning. Till din hjälp har du standardiserade utrednings- och bedömningsinstrumentet Instrument X och i arbetet är MI ett viktigt förhållningssätt. Arbetet innebär många kontakter och samarbeten med andra parter och myndigheter så som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och sjukvården.

Du kommer bland annat:

• möta människor i socialt utsatt situationer
• informera om rättigheter och skyldigheter för de som söker försörjningsstöd
• utreda rätten till ekonomiskt bistånd
• stötta personer ut i självförsörjning
• träffa klienter vid både planerade och spontana besök och hembesök.

Du får ett omväxlande arbete i en föränderlig miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Du kommer att delta i avstämningar och strukturerade ärendedragningar samt få stöd av chef och kollegor. Tillsammans skapar vi en utvecklande arbetsmiljö där vi lägger stor vikt vid att fånga upp medarbetarnas kompetens och idéer.

Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:

• socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av myndighetsutövning med inriktning mot försörjningsstöd
• god kunskap om socialtjänstlagen
• god förmåga att formulera dig på svenska i såväl tal som skrift
• systemvana, då dokumentering är en väsentlig del i arbetet

Det är meriterande om du har:

• kunskap eller erfarenhet av motiverande samtal
• tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet LifeCare
• ytterligare språkkunskaper utöver det svenska språket
• B-körkort är önskvärt

Vi söker dig som trivs att arbeta med andra människor, har ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga, visar intresse och förståelse för andra människor samt har lätt för att skapa och bevara goda relationer. Du är bekväm med att arbeta i grupp och av att delta i att utveckla gruppens kompetens och arbetsgemenskap. Eftersom samverkan, såväl internt som externt, är en stor del av arbetet så krävs att du har god förmåga att lyssna, kommunicera och samarbeta med andra människor.

Du trivs också att arbeta självständigt och har en god förmåga att självständigt planera, organisera och prioritera i ditt arbete. Samtidigt är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Du har förmåga att balansera krav på effektivitet och kvalititet.

Du har ett gott omdöme, även under tidspress, och fattar snabba beslut och agerar utifrån dessa, trots begränsad information eller ibland svåra omständigheter. Du är trygg i dig själv och har förmågan att hantera krav och motgångar i arbetet.

Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: Heltid

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: SON/2023/0026/023-38



Det här erbjuder vi dig!
Välkommen till Nynäshamn - skärgårdens pärla, en unik plats i Stockholms län.
Hos oss är det nära till samverkan, påverkan och beslut och nära till invånarna. Det bidrar till att ditt arbete känns meningsfullt och berikande.

Vi erbjuder fri tillgång till gym i kommunhuset, förmånscykel, friskvårdstimme alternativt friskvårdspeng och gratis medlemskap i personalföreningen. Personalföreningen drivs av personalen och via dem har du möjlighet att hyra fjällstuga och stuga i skärgården och delta i olika aktiviteter.

För dig som väljer att bo här finns naturen runt hörnet och det mesta på gång- och cykelavstånd. Kommunen har även ett mycket rikt och utbrett föreningsliv som riktar sig till både stora och små.

Välkommen med din ansökan!

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Nynäshamns kommun (org.nr 212000-0233), https://www.nynashamn.se/

Kontakt
TF enhetschef
Ann-Charlotte Jalakas
ann-charlotte.jalakas@nynashamn.se
08-520 681 32

Jobbnummer
7810285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nynäshamns kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nynäshamns kommun: