Socialsekreterare till försörjningsstöd
Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd / Socialsekreterarjobb / Avesta
2020-05-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till försörjningsstöd" (publicerad 2020-09-09) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd i Avesta Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utveckla och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?
Nu söker vi en socialsekreterare till vår enhet som arbetar med försörjningsstöd.
Som socialsekreterare hos oss kommer du ingår i en grupp om 17 medarbetare fördelat på enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget- och skuldrådgivare, konsumentvägledare, assistenter i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och boende som bistånd. Vi har även två språkstöd som hjälper oss i vårt dagliga arbete.
Vår enhet kännetecknas av att vi ställer upp för varandra och tar nytta av varandras kompetens. Vi har e-tjänster, vi deltar i ett landsövergripande projekt via SKR och vi vill framåt med nya metoder och arbetssätt. Har du intresse för försörjningsstöd, är öppen för förändring och har viljan att göra skillnad för andra så kanske du är vår nästa kollega?
Publiceringsdatum2020-05-11ArbetsuppgifterSom socialsekreterare ansvarar du för handläggning, utredning och beslut enligt socialtjänstlagen för dem som löpande ansöker om ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Du arbetar i klientmöten, utreder, samordnar behov och insatser, dokumenterar och fattar beslut. Du deltar aktivt i samverkan med andra aktörer såsom arbetsförmedlingen, regionen, försäkringskassan och arbetsmarknadsenheten.
Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer. I dina arbetsuppgifter ingår att aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt och skapa de bästa förutsättningar för de personer som har behov av stöd från oss.
KvalifikationerFör oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för frågorna rörande ekonomiskt bistånd samt ett genuint intresse att förbättra situationen för de individer vi arbetar med.
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten är meriterande, främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande aktuell lagstiftning samt övriga myndighetspublikationer som gäller för området.
Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet är du strukturerad och du kan planera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du kan be om hjälp när det behövs.
I mötet med såväl klienter som dina medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Vi arbetar med att se möjligheter och coacha utifrån den enskilde individens styrkor. Utbildning och erfarenhet från ett lösningsfokuserat arbetssätt är därför meriterande. Du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån klientens behov och situation.
Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med klienter, olika aktörer samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språkkunskaper är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana. Kunskap i Lifecare eller Procapita är meriterande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagAvesta kommun, IFO, Försörjningsstöd
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C38323/2020".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Avesta kommun (org.nr 212000-2262)
Arbetsplats Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd
Jobbnummer 5220712
Observera att sista ansökningsdag har passerat.